Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1151 ggr
SaaraE
6/22/14, 7:07 PM

Allergi pga. ätstörningarna

Är det någon mer som utvecklat ren allergi efter att ha levt med ätstörningar under väldigt långt tid? Jag själv blev plötsligt laktosintolerant i "vuxen" ålder, var kanske 18 år. Då var det inte så farligt men blev värre och värre och numera går det inte att blunda för. Jag levde på mjölkprodukter under flera års tid, vilket ska vara förklaringen till att jag fått denna allergi.

har även utsatt kroppen för nötallergi genom en period av väldigt mycket mandlar (jag fastnar i mat och äter det hela tiden) Min allergi läkare har sagt åt mig att undvika nötter för att inte bli totalt allergisk mot dem alla.

Tycker det är lite intressant att kroppen kan utveckla allergi av att man äter konstigt, men balansen kanske blir fel? Skulle ha ingått i en större undersökning kring detta på vår ätstörningsenhet (länet hade någon forskning kring detta) men var ett år för gammal. Har du någon upplevt det här? Kan allergierna gå tillbaka eller måste man leva med dom resten av livet?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
ippagath
6/23/14, 2:02 PM
#1

Hej!

Jag blev laktosintolerant någonstans mellan 9an i högstadiet och 1an på gymnasiet, men jag tror att det var för att jag helt och hållet uteslöt alla mjölkprodukter ur min diet (jag fick diagnos på anorexia i 8an). Tror du att man kan bli allergisk på det sättet också? Jag tänkte att just med laktosintolerans är det väl så att kroppen saknar laktasenzym som är det enzym som bryter ner laktos? Rätta mig om jag har fel, men om jag då inte äter mat med laktos i kanske enzymerna "försvinner" i och med att dom inte behövs? Vet inte riktigt hur det funkar men det är en teori jag har.

Jag tror man kan utveckla en allergi på ditt sätt också, att det helt enkelt blir för mycket av vissa livsmedel och att kroppen då hamnar i en obalans och samtidigt blir undernärd. Den kanske försöker säga ifrån, typ "jag vill ha annan mat". Vad vet jag, det är säkert mycket möjligt!

Det finns ju piller som gör att jag kan äta mat med laktos i, men vanligtvis kör jag på produkter som är helt laktosfria. Kanske man kan vänja kroppen vid att äta mycket små mängder och stegvis trappa upp?

Ta hand om dig, KRAM

SaaraE
6/24/14, 11:43 AM
#2

Intressant att du blev allergisk utan att äta det, men det är kanske som du säger. Har också funderat på om det går att träna upp det hela. Är rädd för att det inte kommer fungera då jag fått till mig att min kropp är förstörd åt det hållet. Men jag vill gärna tro att det fungerar. Har aldrig kommit i kontakt med någon där det har gått.

Jo jag har dom där tabletterna hemma men jag kör mest som du helt laktosfritt eftersom att jag ändå bor själv. Rätt skönt att kunna skylla på både nötter och laktos ibland när det är fika någonstans ;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: