Annons:
Etikettbehandling
Läst 1391 ggr
Atropa
2014-06-23 19:02

Tillfrisknande rasar

Hej allesammans!

Som många andra på denna sidan har jag ätstörning, Min ätstörning började för ett åt sedan och har varit till och från hela hösten tills jag i december månad fick nog av min kropp. jag är 168 cm och min startvikt var 61.1kg. lägsta vikten vart 50kg då jag valde att tillfriskna med tanke på att min kropp och sinne mådde så kasst. nu har jag gått upp till 55.1kg och faller väldigt snabbt tillbaka.  jag mår så sjukt dåligt i mig själv att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Min matlust den senaste månaden har varit helt okej förutom att jag känt mig så sjukt uppsvullen och missnöjd med min kropp. men nu börjar jag falla tillbaka till gamla vanor. jag har aldrig blivit diagnostiserad för min ätstörning eftersom jag aldrig valt att söka hjälp för det. det jag har gjort är att jag fått hormonpiller av umo eftersom jag tydligen behövde ha min mens för att sätta in en spiral. men jag avbröt detta eftersom jag inte ville gå in mer på ätstörningen osv. men nu mår jag så fruktansvärt dåligt i mig själv att jag inte längre vet vart jag ska ta vägen. jag vet att mitt gamla jag var illa, men det jag håller på att falla in i nu raserar hela mitt liv. jag orkar inte ens dammsuga lägenheten längre för att jag mår så dåligt och alla timmar på dagen går åt att fokusera på maten och att svälta, och hur mycket te jag dricker osv. det är seriöst det ända jag tänker på dagarna. det gick till och med så långt i våras att jag avbröt mina studier för att jag inte orkade gå dit. eftersom jag gjorde det kan jag heller inte få cash från csn vilket inte direkt får mig att må bättre, Även om min sambo försöker hjälpa mig kan jag inte göra detta själv mer. jag behöver ta hjälp av någon omgående.

jag är så fruktansvärt trött på att leva såhär men jag kan verkligen inte komma ut det. hur jag än försöker hamnar jag i samma spår igen. vart ska jag vända mig? hur fungerar samtalen hos en psykolog inom detta ämne? är det någon som har erfarat detta? vad finns det lixom att prata om? herregud förlåt mig jag låter väl som största lipsillen haha.

ta hand om er allesammans!

Annons:
SaaraE
2014-06-23 20:32
#1

Till en början. Du är verkligen ingen lipsill. Om man mår som du får man faktiskt utrycka sitt missnöjje med livet. Som du själv skriver, du behöver hjälp NU. Vet inte hur gammal du är och det beror ju på åldern vart du vänder dig. Är du under 18 år så tillhör man barn och ungdomspsykiatrin. De är ofta väldigt bra på just ätstörningar eftersom att många av deras patienter lider av det. Är du över 18 år så kan du vända dig till en mängd olika ställen. På vårdcentraler finns det kuratorer och ibland psykologer. Där kan du även få hjälp av dietister gällande kosten.

Utan att känna dig och bara tolka det som du skriver verkar det som att du kanske borde ta kontakt med öppenvårdspsykiatrin. De har mottagningar där du kan gå på samtal, ibland dagvård för ätstörningsproblematik. Ring till din mottagning och prata med dem där. Det kan kännas skrämmande, jag vet men frågan är hur länge du klarar av att gå så här? Låt inte rädslan för att ringa, ta tag i det här förstöra hela din vardag. Dom brukar vara jättetrevliga när du ringer och kan ge dig vägledning till fortsatt vård osv.

Samtal hos en psykolog fungerar väldigt, väldigt olika. Vanligast kanske är att du går dit en gång i veckan. Det som sägs handlar ju om vad du har för problem. Det finns psykologer som är mer insatta i ätstörnings problematik och så finns det andra inriktningar. Det är inte så att bara för att inte en psykolog som du går till ingår i ett ätstörningsteam kan hjälpa dig med problemen med maten. Du får en chans att prata av dig, att ha någon som stöttar dig, hjälper dig i andra kontakter så som med läkare och i vissa fall mediciner osv. En del jobbar praktiskt med läxor osv. Det är helt individuellt.

Hoppas du fick ut något svar av min luddiga text! Kram på dig!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Atropa
2014-06-23 21:45
#2

#1 Oj vad bra skrivet! blir riktigt glad över att det finns så många valmöjligheter till vård! eftersom jag är 21 år kanske jag får vända mig till vårdcentral och öppenvårdpsykiatrin istället för ungdomsmottagningen då.  Tusen tack för att du la ner den tiden på att skriva detta fantastiska svaret till mig! blir så glad 😊 kram!

SaaraE
2014-06-24 11:36
#3

Vad bra att det inte blev för mossigt;) Tycker du är modig som vågar göra något åt saken! Jag gick i samtal på en vårdcentral först, därifrån skickades en remiss till psykiatrin och ätstörningsteamet när jag blev sämre. Så det kan vara ett bra ställe att börja på. Det är ju lite olika beroende på vart man bor vad det finns för ställen men det brukar ju dom ha koll på. Så när du väl får en kontakt löser nog det upp ännu mer svar på alla frågar du bär på.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: