Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 2152 ggr
linn8
2014-06-24 22:28

Gillar känslan..

Hej, jag äter bara ett mål mat om dagen nu för tiden eftersom att jag älskar känslan av att vara hungrig. Är det normalt? Hur får man bort det? Tacksam för svar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[Tuulikki]
2014-06-24 22:32
#1

Ät oftare. Är du van vid att äta mer än 1 gång om dagen så blir kroppen lite chockad om du bryter vanan tvärt. Att äta ofta behöver inte vara stora mål 5 gånger om dagen, utan lite mellanmål då och då utöver 3 större (frukost, lunch, middag) som man normalt ska äta

linn8
2014-06-24 22:35
#2

#1 tack, innan sommarlovet åt jag 3 gånger om dagen. Men för varje dag har det blivit mer sällan. Äter bara middag för att mina föräldrar inte ska tro något. Men när jag försöker äta tex smörgås så får jag kväljningar:(

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Falurven
2014-06-24 22:42
#3

#2: Om du har svårt att få i dig något är det alltid värt att äta en frukt, istället för att inte äta någonting alls :) Mackor går trögt för mig med, försöker aldrig äta det längre heller.

Mvh Nathalie

-Nico-
2014-06-25 11:31
#4

Jag tror inte du gillar hungerkänslorna. Det är ätstörningen som vill att du ska gilla dem. den lurar dig. För mig är det samma sak. jag är ingen expert, allt jag kan säga är att du borde äta oftare, och se maten som en medicin om inget annat. Lycka till och hoppas det löser sig!

linn8
2014-06-25 13:00
#5

Tack #3 och #4!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

SaaraE
2014-06-26 12:30
#6

Jag skulle säga att det visst är viktigt att äta något mellan huvudmålen också. Sedan är det självklart så att man får anpassa sig hur man gjort med kroppen innan för att den inte ska få en chock. Normalt att äta är kring 5 gånger om dagen. I behandling för ätstörning äter du mellan 5 - 6 ggr.

Många friska människor reagerar på att "shit vad mycket ni måste äta, som går i behandling". Egentligen äter man inte mer. Det är bara det att en ätstörd patient kanske inte tar den där lilla fikan på jobbet, eller köper en godisbit på väg hem för att man är sugen och sockret är lågt. Man kanske inte äter en glass under sommaren eller går och småäter bär, nötter och lite vad det kan vara.

Så du ska inte vara rädd för att äta fem gånger om dagen. Det gör dom flesta utan att tänka på det.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: