Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 472 ggr
Ledsentjej00
7/3/14, 2:09 PM

Vill gå upp i vikt

Hej, jag äter ca 2000 kcal om dagen nu, men har nästan inte gått upp i vikt allt. Hur snabbt går det egentligen? När kan jag räkna med att ha min normala vikt om jag äter ca 2300 om dagen?

Annons:
SaaraE
7/3/14, 2:49 PM
#1

Det är så svårt att svara på över en data skräm. Allt beror på hur just din kropp fungerar. När du är inom ätstörningsvård räknar man med att en viktuppgång på 0,5 - 1 kg ska ske varje vecka. Men det är viktigt att lägg till att vi fungera olika. Vissa behöver äta långt över 2000kcal för att uppnå detta då deras kropp varit i svält väldigt länge.

Tycker att du ska ta kontakt med en dietist eller liknande som kan hjälpa dig att hitta balansen. Det är viktigt att inte går för fort fram i början heller då det kan vara direkt skadligt för kroppen.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[VSK]
7/4/14, 6:25 AM
#2

Gissar på att TS är född -2000.

Ungdomar har väl högre ämnesomsättning än "vuxna" antar jag, men jag har fått lära mig att för att gå upp 1kg i vikt (fett), så måste man överkonsumera 3000 Kcal för varje kg. 

Så om TS äter 1000 Kcal mer om dagen vad kroppen gör av med i en månad så skulle det bli +10 kg i viktökning. 

TS din fråga gällandes 2300 kcal är ju omöjlig att svara på. Du nämner varken vikt, längd, kroppsbyggnad eller om du är fysiskt aktiv mm. Sen så spelar ju gener in en rätt mkt.

SaaraE
7/6/14, 2:32 PM
#3

Det är nästan lite farligt att anta att ungdomar har högre ämnesomsättning än vuxna, i alla fall här inne. För det leder säkerligen till att någon tänker att "jaha jag är vuxen - över 18 år och därför behöver jag röra mig dubbelt så mycket som en ungdom för att förbränna bort allt det jag ätit" Lite ätstörningstänk.

Kroppen klarar inte av en sådn stor viktökning om den har varit i svält. Sedan så är det inte troligt att man går upp så mycket eftersom att kroppen behöver repareras. Tycker du ska släppa ditt eget kaloritänk och ta hjälp av någon som mer ingående kan se hur du har det och vad dina behov är mer exakt. Det blir fel att forska i det här tror jag.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Ledsentjej00
7/7/14, 10:41 AM
#4

Okej, tack för svaren. :)

Upp till toppen
Annons: