Annons:
Etikettbehandling
Läst 2137 ggr
SaaraE
2014-07-06 15:55

Behandla med tabletter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om att sjukvården / psykiatrin skriver ut medicin efter medicin? Ofta börjar man på en basic nivå och får lättare former av lugnande och sömnmedicin. Dessa har ju en effekt på kroppen att mestadels fungera i början men sen behöver man mer och mer. Hamnar då i träsket av narkotika klassade läkemedel. Är det bra att börja med att skriva ut en mängd läkemedel bara för att de flesta andra har fått det för sin ångest, sömnproblematik osv.

Samtidigt som personen mår dåligt och inte klarar av vardagen. Men blir dom flesta bra av att få det första pillret utskrivet, det är ju sällan så utan dosen ökar. Kan själv tycka att det är annorlunda med antidepressiva läkemedel som förvisso höjs och byts ut men inte på samma nivå som de andra.

Sorligt nog så tävlar ju folk om hur många piller man äter och hur stark dos. På avdelningar eller andra gruppbehandlingar kan skapa en jämförelse som leder till att någon gör allt för att få starkare medicin, inte bara för sin problematik utan för att bli tagen på allvar, visa att den är lika sjuk som hon med tio extra tabletter…

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Jullanhugo
2014-07-06 16:12
#1

Jag tycker inte alls det är bra. Man kommer ju knappt till psykiatrin förräns dom vill skriva ut tabletter. Då kan man lika gärna gå till doktorn. 

Tycker man borde skaffa bättre psykologer

SaaraE
2014-07-08 18:30
#2

Fast jag fick faktiskt mina första tabletter utskrivna av en läkare på vårdcentralen. Ingen uppföljning eller info hur tabletterna kunde påverka kroppen. När jag sedan kom till psykiatrin så var dom först snåla med att skriva ut benzo baserade läkemedel eller starkare sömn tabletter. Det tyckte jag var bra, inte då men nu! Önskar att dom hållt kvar vid den där gränsen.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: