Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1916 ggr
Ellenfyrkant
7/9/14, 5:19 PM

Behålla muskelmassa?

En person med anorexi, behåller hen bäst muskler genom att träna eller låta bli?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[kerstinthemilklover]
7/9/14, 5:40 PM
#1

Problemet med anorexi är att personen med sjukdomen ofta går - på ett dygn.
Om den samtidigt tränar och inte äter den maten som krävs för ett stillasittande liv och även äter för det kroppen förbränner vid aktivitet så bryts musklerna ner.

Anorektiker brukar ordineras att undvika att träna förrens BMI överstiger 19 just för att kroppen slits och sjukdomen bryter ner kropp och själ.
Värt att tänka på är att även personer med BMI över 19 bör undvika att träna om de svälter sig.

Så låt bli att träna om du undviker mat. Dock kan promenader vara aptithöjande och då kanske man får i sig mer mat och kan behålla musklerna. Men det är viktigt att få i sig mat om man tänker röra på sig.

timskoogs
7/10/14, 3:59 AM
#2

Jag har själv haft anorexi och musklerna försvinner när man inte äter, spelar ingen roll hur mycket hen tränar.

MissFlisan
7/10/14, 1:32 PM
#3

Oavsett vad du tränar så kan du inte bygga muskler om du svälter du bryter i ställer ner musklerna. Kroppen behöver näring för att kunna fungera och bygga muskler.

Dvs träna inte eftersom du/hen bara kommer bryta ner musklerna.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

RobinEH
7/12/14, 5:30 PM
#4

Styrketräning vid energirestriktion ger bättre muskelproteinbalans än att inte träna vid samma energirestriktion.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

SaaraE
7/19/14, 8:38 PM
#5

#4 Även om det stämmer så behåller du inte muskelstyrkan vid anorektiska vikter ändå. Kroppen bryts ju bara ned mer och mer. Där musklerna tar den största skadan.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

RobinEH
7/19/14, 10:09 PM
#6

#5

Frågan var ju hur man "bäst behåller muskler" vid anorexia nervosa. Muskler tar ju aldrig prio över organ som hjärta och lever.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
SaaraE
7/21/14, 10:32 AM
#7

Så du menar att när hjärtat slutar slår eller levern påverkas på grund av en mycket låg vikt så är muskelmassan helt intakt?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

RobinEH
7/21/14, 11:23 AM
#8

#7

Nej. "Muskler tar ju aldrig prio över organ som hjärta och lever." Och med muskler syftar jag till skelettmuskulatur.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

SaaraE
7/21/14, 6:11 PM
#9

Okej - förlåt för missförståndet!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: