Annons:
Etikettövrigt
Läst 920 ggr
Lique
7/11/14, 8:28 AM

Vad kan vara fel?

Jag har inte Bulimi, är mer åt Anorexi hållet men I förrgår så åt jag ca 600 kalorier utspritt över dagen och sedan på kvällen åt jag en skål med gräddglass vilket säkert blev ca 300 kalorier. Jag spydde till allt kom upp och fortsatte till det bara kom galla. Igår gjorde jag samma sak. Ca 600 kalorier under dagen och sedan på kvällen åt jag samma mängd gräddglass som innan och jag spydde upp allt. Sedan spydde jag igen och det kom bara galla. Sedan skulle jag spy igen bara för att vara säker på att allt kom upp men då var inte bara galla utan även mixat med blod (!). 

Jag blev lite rädd men gick och la mig och lyckades somna. Nu när jag vaknade har jag så fruktansvärt ont i magen, det gör seriöst ondare än när jag krossade mina revben. Kan det ha något att göra med att jag spydde blod igår? Kan jag ta något mot smärtan? 

Kan tillägga att jag inte brukar spy ofta alls, 2-3 ggr i månaden högst och bara om jag ätit något oplanerat och jag har alltså inte hetsätit.

Annons:
SaaraE
7/11/14, 10:03 PM
#1

Det låter verkligen inte bra:( Kan däremot känna igen mig i hur det började gå över till ren bulimi för min egen del för många, många år sen.

För det första så reagerar våra kroppar olika på svält och till slut orkar den inte hålla emot. Suget och bristen på intag av mat gör dig ganska chanslös emot att börja äta något som i din värld säkert är mycket onyttigt. Det är ju lätt att säga men du måste öka på ditt matintag för att inte hamna i träsket mer och mer. Kan du ta hjälp av någon? Har du någon som helst kontakt inom psykiatrin eller ätstörningsvården?

Att du spyr blod kan ha en mängd olika orsaker. Jag själv gör det om jag har en period där jag kräks väldigt intensivt. Ofta så är det man själv som skrapar upp sår i halsen och inte alltid syns utan kommer ned i toaletten som blod. Det man kan vara uppmärksam på är hur det ser ut. Om det är åt det ljusare hållet och mer rinnit så tyder det ofta på en skada i halsen eller på matstrupen - påverkas ju enormt av att du framtvingar kräkningar. Kräks du blod i form av stora klumpar som är mer levrade så kan du ha magsår och det är livshotande. Du ska alltid ta bloda kräkningar på allvar - kroppen måste få återhämta sig!

Till magontet. Helt naturligt. Om du kräks sällan så kommer din mage reagera med en chock på att du börjar göra det så ofta. Då gör den ont. Magsyran är stark och fräter på din strupe och även på insidan av din matsäck när du tömt den. Några tips kan vara att dricka mjölk eller äta yoghurt. Det lägger sig som en hinna och kan därför lindra smärtan lite. Men ja, det självklara - vill man ha bort det onda måste man sluta kräkas. Kroppen tar stor skada av det och om det håller i sig tycker jag absolut att du ska söka för det. Jag har genomgått flera gastroskopier (de för ned en slang i halsen, vidare ned i matstrupen och ned till magsäcken för att se om det är någon skada där). Det är ingen trevlig upplevelse. Allt sådant slipper man om man tar kontroll och ber om hjälp med kräkningarna innan det går för långt.

Hoppas du fick några svar på vägen och att det inte var allt för luddigt.

Styrkekramar till dig!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: