Annons:
Etikettövrigt
Läst 1106 ggr
MissFlisan
2014-08-04 22:30

Blir så glad när det går bra.

Jag blir så glad när tankarna kring mat inte finns där och jag kan äta utan ångest.

Problemet är att när jag börjar må bättre så börjar jag äta mer spontant, lite mer onyttigt och unnar mig saker, det fungerar i några dagar men sedan fårjag ångest och är säker på att jag har gått upp i vikt och därför börjar jag äta mer strikt igen. Efter att ha haft ångest i någon vecka så brukar jag gå och väga mig och de senaste tre månaderna så har vikten stått still och när jag ser att jag inte har gått upp i vikt så börjar jag må bättre igen…

Sedan håller det på så och bara snurrar, det är så jobbigt!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
SaaraE
2014-08-05 11:22
#1

Låt inte ätstörningen ta ifrån dig det fina i livet som du kan njuta av! Du verkar ju ha kommit en bit på vägen och man blir så glad tillbaks till dig när du skriver att du är glad för att det går bra.

Jag skulle säga försök undvik vågen. Den ger dig en falsk trygghet genom att göra dig ångestfri om du står still eller går ned i vikt - då får du må bra och äta utanför dina strikta ramar. Det är ju inte bara att sluta väga sig…men skjut fram på det, du kanske kan vänta en dag extra, sedan två och nästa gång tre. På så sätt jobbar du bort vågen ur ditt liv.

Det samma med maten. Utmana dig några gånger i veckan. Sluta inte vara spontan och unna dig saker (det gör alla). Men försök att inte låta det spontana förstöra dina utmaningar i veckan om du är med på vad jag menar?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

MissFlisan
2014-08-06 23:32
#2

Kanske du har rätt, men det är svårt! Jag hade inte vägt mig på flera år men nu har jag börjat igen eftersom jag behövde ha lite koll på vikten och veta hur mycket jag behövde äta. Men vikten verkar så relativt still nu…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

mintkyssar
2014-08-07 10:56
#3

det finns egentligen bara en väg, och den handlar om att bestämma sig. Bestäm dig för att säga NEJ, anorexin ska inte få styra ditt liv. Bestäm dig för att anorexin inte ska få vinna och att du ska kämpa även när det är svårt. Detta beslut kan ta lite tid. För mig tog det nästan veckor innan jag var HELT SÄKER på att jag var redo för detta. Jag ville inte göra något "halvhjärtat" försök för att sedan falla tillbaka i samma gamla vanor. 

Sedan kan du börja med att göra en vägnings-detox.  Ställ undan den iallafall en vecka. Under denna tid ska du äta så gott det går, men var ärlig mot dig själv och var försiktig. Om du vet med dig att något livsmedel är särskilt triggande, undvik då det. Det ska gå lååångsamt så att det inte blir som du säger, ångest=tillbaka på ruta 1. 

Försök även att jobba med självkänslan. Många med anorexi mäter hela sitt värde i hur deras kropp ser ut samt hur de sköter den. Icke ätstörda människor vet att de är mer än sina tränings-och matrutiner. Kanske är man en fantastisk lyssnare, har kloka idéer, är hjälpsam osv. Försök undersök vem du FAKTISKT är, bakom ätstörningen. Lyft fram sådant du är stolt över.

Fråga också dig själv varför det är så viktigt  att vara smal. Om det endast gör dig olycklig, vad är då poängen? vem vill du vara? hon som ständigt oroar sig över maten eller hon som kommer och bjuder på fika? hon som har ett avslappnat förhållande till mat och VET att hon är värd att njuta utan ångest?

hoppas jag kunde hjälpa dig lite grann iallafall. Det är en lång väg att bli frisk från en ätstörningen, men DET ÄR möjligt. Jag är själv på god väg, och det kan du också vara🙂

SaaraE
2014-08-09 18:39
#4

#3 kunde inte skriva det bättre själv!👍

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: