Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 2056 ggr
amjem
2014-10-04 00:57

Riktlinjer för matintag

Hej! 
Jag är en tjej på 21 år som under 3 års tid lidit av ätstörningar. En salig blandning av bulimi som övergått mer till anorexi och sedermera ortodoxi.. Tog vid årsskiftet kontakt med en psykolog och gick i samtal till i somras. Det var skönt och jag har kommit långt i mitt tillfrisknande. Kräks inte längre och räknar inte varje kalori, äter när jag är hungrig och tränar ej 4 timmar om dagen 6 ggr i veckan längre. Försökt hitta någon balans och släppt på tyglarna otroligt mycket

 MEN jag är ännu fast i något nyttighetstänk och äter extremt enformigt. Kyckling, kvarg och sallad mestadels… Rädd för många livsmedel och maträtter och får ångest av festtillställningar/sociala sammanhang och drar mig hellre undan. Tuggar ofta godis/läkerol för att spotta ut det.
Jag är rädd för att börja äta annat då jag är rädd för det jag förut förknippat med hets, och jag fattar liksom inte längre hur mycket eller vad som är normalt

Är 160 och väger nu ca 49 kg och vill stanna här.  Tränar för tillfället inte alls sedan 1 månad tillbaka men känner nu att det skulle vara skönt då jag upplever att det gör mig piggare, men tänkte komma igång i en rimlig nivå, hitta balans

Om jag skulle springa 60 min 2-3 gånger i veckan
Hur kan jag äta? Kan man äta husmanskost varje dag? Typ som köttbullar och makaroner? Spagetti och köttfärssås? och hur ofta fikar folk? Tränar ni?
Desperat efter någon balans och komma ur detta enformiga begränsande ätande men så rädd att gå upp i vikt och falla tillbaka, speciellt rädd för snabba kolhydrater är jag (förknippar med hets)

Nu äter jag mycket tycker jag
En dag för mig ser ut såhär:

Frukost; 1 dl kvarg 0,1% + 5 msk keso 1,5% + 3 jordgubbar, 1/2 banan, några flingor strödda uppepå, ibland lägger jag till en knäckemacka med ca 1 tsk avokado och örtsalt

Lunch: 1 kycklinglår utan skinn, 2-3 msk kvarg, sallad, 1 dm gurka, 2 minitomater, 1 morot, 2-3 champinjoner

Mellanmål: 1 skyr eller samma kvarg/keso blandning som till frukost men lite mindre mängd

Middag: Samma som lunch

Kvällsmål: Samma som mellanmål + ibland lågkcal nudlar med kryddor, någon tugga morot

Natt (ibland vaknar jag hungrig) äter då lite keso eller kvarg + 1/2 banan, trots ångest att äta mitt i natten

Äter nu mer än någonsin med mindre aktivitet än någonsin. Är detta för mycket/för litet? Vad skulle jag kunna äta istället? Så rädd att bli vrålhungrig, hatar att vara det och tror det beror på bulimin jag är så glad att ha kommit ifrån men detta begränsar egentligen mitt liv mer 

Desperat efter någon typ av riktlinjer.. Försökt ta kontakt med dietist men på vårdcentralen jag gick fick jag ingen remiss då jag ej var underviktig och hade bra värden.. flyttar snart utomlands nu så vet inte riktigt vart jag ska vända mig

Supertacksam om någon orkat läsa och ge tips :) 
Kram på er

Annons:
VildaVittra
2014-10-04 01:04
#1

Du äter på tok för lite och alldeles för lite fett. Fett är ingen bov, många näringsämnen kräver fett för att du ska kunna ta tillvara på dom. Du behöver också variera dina grönsaker, frukter och proteinkällor. 

Fisk är jättenyttigt, kanske skulle du prova att lägga till det på middagen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

amjem
2014-10-04 01:46
#2

Tack för ditt svar :) 
Hur mycket fett är lagom på en dag ungefär? Tänkt att det varit tillräckligt i form av ½ - 1 banan dagligen och smör el avokado på knäckemacka och ta omega 3 kapslar.. fettet är det som ger mig mest ångest, känner mig lite proteinbesatt faktiskt, tänker att det är det enda som jag kan hålla mig mätt på och att det ska barka ur om jag äter mer kolhydratbaserad mat då jag vet att jag har en väldigt stark hunger ibland, Så längesedan jag åt någonting annat än mestadels protein och de gånger jag ätit kolhydrater/fett senaste åren har jag hetsat.. har inte så mycket hum längre om det mättar bra eller ej i normalportion..

VildaVittra
2014-10-04 02:02
#3

#2 En kvinna ska ligga runt 70 gram fett per dag, så du kan lätt ha en hel avokado på din macka, ta en handfull nötter/frön att smaska på osv. Man måste ju inte äta fettet rent. 

Många har svårt att hantera snabba kolhydrater och de är inte livsnödvändiga (förutom under hård träning), så just pasta och sånt gör ju inget om du hoppar över. 

Något som är gott som kvällsmål är råkosttallrik med någon smarrig dressing att doppa stavarna i, då kommer du nog hålla dig mätt under natten och passa på att variera dina grönsaker med exempelvis minimajs och blomkål.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

amjem
2014-10-04 12:25
#4

Okej tack för tipsen, ska försöka öka på fettet, avokado och nötter är ju någonting väldigt gott och skulle passa bra till mellanmål kanske

Ja precis.. vill lära mig att äta sådant som pasta ibland också men vet inte hur jag ska gå tillväga, den ångest jag känner nu inför en middagsbjudning som ev kan innehålla pasta känns väldigt osoft… långsamma kolhydrater känns mer ok att börja med, så kanske så jag ska gå börja gå tillväga..

Okej det låter gott att testa! Vad gör du dressingen på? :)

amjem
2014-10-04 12:31
#5

Någon som sitter på något slags matschema för en kvinna 160 cm 48-50 kg, motionerandes 1-3 ggr veckan, att dela med sig utav? 

Skulle vara supertacksam :)

Har så svårt att hitta någon slags balans i det här, speciellt nu när jag trots ångest dragit ner så mycket på mitt tränande, kämpar varje dag med tankar om att dra ner på maten trots att jag rör på mig ofantligt lite jämfört med tidigare, behållit samma matintag och inte ökat mer än några gram i vikt! Helt sjukt vad onödigt jag finner det i efterhand att ha tränat som en tok för att kunna tillåta mig att äta.. kroppen är allt smart den, och tur är väl det kanske..

VildaVittra
2014-10-04 12:34
#6

#4 På det man har hemma? 😎 Som exempelvis turkisk yoghurt och så mosar man i lite fetaost, timjan, salt och peppar samt en skvätt pressad citron. Eller tomatpuré med spiskummin, paprikapulver, pressad vitlök, oregano, salt. peppar och vatten samt lite olja, blir lite tacosmak på den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: