Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1788 ggr
Lia
2014-10-21 03:29

Äta = viktnedgång?

Jag får verkligen inte in det i mitt huvud. Jag utvecklade en ätstörning för 5 år sen, och jag slutade i princip äta. Jag åt kanske ½ deciliter ris med 2 köttbullar till kvällsmat och bara några tuggor på mackan till frukost. Lunchen stod jag också helst över. Alltså gick jag ner 17 kg på två månader. Så när jag behövt gå ner i vikt har jag helt enkelt i princip slutat äta. Men jag fattar ju att det inte är så nyttigt, ja någonstans förstår jag ju det. Dock kan jag verkligen inte få in i huvudet hur ätandet kan leda till viktnedgång. Det är väldigt ångestladdat att äta för mig, så jag känner att allt bidrar till viktuppgång. Usch vad svårt det är :( Så hur ska man få in det i huvudet?

Annons:
SaaraE
2014-11-22 19:21
#1

Det vart lite oklart. Hur menar du? Att du skulle gå ned i vikt av att äta?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lia
2014-11-22 19:36
#2

Dietister och psykologer påstår att man går ner i vikt genom att äta mycket mer än jag brukar, alltså runt 1600 kcal. Tycker inte det låter klokt att man skulle gå ner i vikt genom att äta, jag brukar ju alltid sluta äta för att gå ner i vikt - och det funkar ju. Jag går också ner i vikt i perioder då jag inte ens försöker, bara för att jag som sagt knappt äter då. Mina ätstörningsperioder. Samtidigt förstår jag ju att jag inte får i mig tillräckligt med näring av att inte äta ordentligt. Men för mig betyder mycket mindre mat viktnedgång. Alltså borde ju mer mat vara det motsatta.

Ja, svårt att förklara :)

MjauMu
2014-11-22 19:36
#3

Det beror ju såklart på vad du äter. Du går inte ner i vikt om du äter godis glass kakor och tårta varje dag i stor mängd. Men lagoma portioner nyttig mat varje dag sätter fart på förbränningen och du går ner i fettvikt. Att svälta dig till viktminskning gör att större del muskler än fett försvinner från kroppen och förbränningen blir minimal när inte kroppen får den näring den behöver.

MjauMu
2014-11-22 19:39
#4

Muskler väger också mycket mer än fettet på kroppen. Därför går du ner snabbare av svält eftersom du tappar så stor del muskelmassa, men varför är det kul att tappa muskler? smartare att äta och sätta fart på förbränningen så att fett försvinner och musklerna består.

Lia
2014-11-22 19:40
#5

#3 Nej, jag förstår ju att onyttigt inte bidrar till viktnedgång. Min vikt pendlar ju också på grund av att mellan mina "ätstörda" perioder kan jag äta onyttigt, och sen plötsligt äter jag ingenting knappt och går ner det igen. Jag har svårt att hitta ett mellanläge.

Lia
2014-11-22 19:42
#6

#4 Nej, kul har jag aldrig påstått att det är. Och visst är det smart att göra som du beskriver. Men det är också otroligt svårt. För plötsligt är jag i en period då jag mår illa av precis allt och ingenting går ner. Och mer och mer känns det som om mat är något dåligt. Det är väldigt svårt att hantera på egen hand samtidigt som man lider av så mycket annat också.

Annons:
MjauMu
2014-11-22 19:51
#7

Jag tror på att man ska njuta av maten. Man ska inte tänka i negativa banor kring maten utan äta långsamt och njuta av varje tugga så att man känner när man börjar bli mätt. Inte vräka i sig. Då blir det bara destruktivt. (Obs, jag menar inte att du vräker i dig, jag menade mer allmänt)

Men mår du illa av en viss slags mat kan du prova något annat ett tag. Tex ibland blir jag dödless på ägg och klarar inte av ett ägg på veckor. Men då äter jag annat, fisk, grönsaker, med en god sås  osv. Så plötsligt en dag så blir jag sugen på ägg igen. Det går i perioder vad jag kan äta och inte.

Lia
2014-11-22 19:54
#8

#7 Jag förstår att du inte syftade på mig ^^ Dock vet jag inget direkt jag gillar sådär, jag äter bara ibland när folk är i närheten för att ingen ska behöva undra så mycket. Så jag har aldrig njutit av mat vad jag kan minnas. Det är bara det att visa perioder är enklare än andra.

SaaraE
2014-11-24 13:25
#9

#2 Om du äter under det rekommenderade intaget varje dag så kommer du självklart gå ned i vikt. För lite mat - viktnedgång. Man brukar säga att ett intag på ca 2000 kcal /dag och kvinna är normalt. Det här blir naturligtvis annorlunda om du exempelvis tränar, om du är underviktig och behöver gå upp i vikt samt utefter din kropps förbränning. Så ja dom har ju rätt i att dom som äter mer än dig går ned i vikt.  

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: