Annons:
Etikettövrigt
Läst 2653 ggr
Saffran0Spice
10/21/14, 12:36 PM

Ska det kallas hjälp?!

Följde med en vän till läkaren, både hon och jag kämpar med olika ätstörningar och nu ville hon att jag skulle följa med som stöd på läkarbesöket - vilket jag självklart gjorde, och tur var väl det!

Vi kommer in till läkaren och alla skakar hand, vi sätter oss och läkaren tittar på mig och min vän och inleder mötet med
- Jaha, och varför har ni valt att vara sjuka då?

Jag trodde inte mina öron!
Han fortsatte mötet med att tala om för oss att ätstörning är ett mentalt påhitt och att om jag och min vän slutade tänka på det så skulle det gå över. Sedan fortsatte han med att säga att han kan inte hjälpa min vän för hon har valt att må dåligt och att ha problem med mat!

Så jag tog min vän som vid det här laget satt och var helt förstörd och så gick vi där ifrån. Jag sa att vi kan ringa om en ny läkare, men min kompis säger nu att hon ger upp eftersom hon inte orkar med denna typen av bemötande från dem hon söker hjälp av.

Jag är så ledsen för hennes skull och samtidigt så j*vla arg!
Ska de vara acceptabel sjukvård där läkaren dumförklarar patienten och nästintill skrattar denna i ansiktet då detta problem ''bara är att sluta med''!😡

Fy f*n rent ut sagt!
- Ursäkta, men behövde skriva av mig lite…

Annons:
Bill&Bull
10/21/14, 12:54 PM
#1

What?! Herregud vilken idiot till läkare.. inte klokt

||My Love For Animals Is Immortal||

VildaVittra
10/21/14, 12:57 PM
#2

Jag har fått höra att jag var för snygg för att må dåligt. Tydligen skyddar ett trevligt yttre en från trauman och vidrigheter. 🤪

Anmäl, det är inte alls ett okej bemötande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Varga
10/21/14, 1:03 PM
#3

Usch, tycker också att du ska anmäla! Det finns ju hur många studier som helst på ätstörningar, så det är ju inte som att det är ett påhittat problem!

#3 Heh, jag tror att de flesta människor mår mer eller mindre dåligt över något, åtminstone i perioder. Kanske ett tråkigt tankesätt men jag tror vi helt enkelt är funtade så…

The Idizen
10/22/14, 8:46 PM
#4

Usch! En ätstörning är en svår situation och det krävs mycket för att en person som aldrig har haft en ätstörning ska förstå hur hemskt det verkligen är.  

Det minsta man kan göra för en ätstörd person är att stötta! Grr vet inte vart jag ville komma med detta men blir också sååå ARRRGRGRGGR!

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Skorpion76
11/1/14, 12:13 PM
#5

Så jävla obildat. rent ut sagt! Jag skulle ha anmält den läkaren!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Oceansoul]
11/7/14, 10:29 PM
#6

Människan måste ha hittat sin licens i ett cornflakespaket..Har också stött på dåliga läkare tyvärr som har vridit och vent på allt man sagt. Stå på er och anmäl idioten!

Annons:
Skorpion76
11/8/14, 6:41 AM
#7

Cornflakespaket, hihi! Ja, kanske inte hittat den i paketet, men  de kanske har hittat en litensymbol i paketet och fått licensen om de samlat ihop tillräckligt många symboler av samma sort.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

SaaraE
11/22/14, 7:11 PM
#8

Gaah! Man blir så förbannad. Var det på en vårdcentral eller liknande? Har en upplevelse om att dom faktiskt har väldigt lite kunskap kring ätstörningsproblematik.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

solskugga
11/23/14, 8:30 PM
#9

Vilket otroligt dåligt bemötande!

Har tyvärr själv råkat ut för liknande saker inom såväl den fysiska som psykiska vården.. 😕 Många som hurtigt säger att allt bara hänger på en själv.. Det gäller att kämpa. Har man bara viljan osv. Om allt vore så enkelt så skulle det väl inte behövas någon vård alls!!

Samt jag har fått höra av flera att olika saker jag lidit av varit något som jag bara gjort mot mig själv.. Som att man liksom bara VÄLJER att må dåligt på något sätt. 🤪

Tycker att din vän fått helt fel bemötande! Kan oxå förstå att hon inte vill/orkar försöka med en ny läkare. Men det är rent ut sagt för j**ligt!! Om man söker sig till vården så VILL MAN JU HA HJÄLP!! Och bör få det!!

Anser oxå att man borde anmäla läkare som beter sig på det här sättet mot sina patienter. Men tyvärr tror jag inte att det hjälper, ens går. 😕

Har anmält olika skador o felbehandlingar, som varit uppenbara och bara fått avslag. Och i informationen jag fick med så stod det att man inte kan anmäla någon för t.ex. dåligt bemötande. Jag tycker att det är HELT FEL, men det var vad som stod.

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

vallhund
11/24/14, 1:50 PM
#10

Var det en läkare på VC, Psykiatrisk Klinik eller en Ätstörningsenhet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saffran0Spice
11/25/14, 7:46 AM
Skorpion76
11/25/14, 4:28 PM
#12

*skakar på huvudet*


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annisangel
11/26/14, 7:05 AM
#13

Tycker också ni ska anmäla! Fy vad jag blir upprörd av detta :( man kanske inte kan anmäla dåligt bemötande, men däremot kränkning av person. Ingen ska kunna ifrågasätta ens egen person på detta hänsynslösa vis… Ta om dig och din vän. Låt chocken lägga sig, samla mod och finn en annan läkare. Kramar på er

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
Saffran0Spice
12/4/14, 11:24 AM
#14

Tack för era snälla ord och uppmaningar!
Jag har pratat med min vän och hon har tyvärr inte orken att göra en anmälan, dock skall jag själv överväga att göra en anmälan. Trots att jag inte hade mötet så var jag med när det hände, så en anmälan från mig borde väl kanske göra något iallafall

Skorpion76
12/4/14, 2:30 PM
#15

Det skadar inte att försöka!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
12/12/14, 3:44 AM
#16

Kolla om ni har någon mobila teamet enhet i närheten, de brukar kunna hantera eller hänvisa ätstörningar lite bättre än vårdcentralen. Jag har verkligen usla erfarenheter av vårdcentralen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Blawe
12/13/14, 4:07 PM
#17

Tyvärr har folk som inte upplevt det svårt i att sätta sig in i hur det är, det hade jag också. Tills jag satte mig och lyssnade på min vän utan att ifrågasätta. Jag tycker att man ska gå till någon som vet iaf LITE om sånt. Psykologen har hjälpt min kompis ut ur det och är så himla glad för det. Lycka till🌺

Skorpion76
12/14/14, 8:34 AM
#18

Jag vet hur det känns att inte bli sedd och förstådd. Om du vill veta mer kan du få pm:a mig om du vill!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Saffran0Spice
12/14/14, 11:48 AM
#19

Tyvärr får jag meddela att inget kommer att ske - ringde för att göra en anmälan och personen jag pratar med säger rakt ut

''Detta låter inte troligt att detta skulle skett och det faktum att du ringer så här långt efter den påstådda händelsen gör det mindre sannolikt att det är så det gått till. Visst kan du göra en anmälan, men kan säga dig nu att inget kommer ske med största sannolikhet.''

Då läkaren enligt denna person har ett fläckfritt förflutet och endast goda rekommendationer från de som haft honom och av sina kollegor så uppfattades tydligen mina anklagelser som löjliga och inte trovärdiga och därför ville ingen ta tag i detta.
Tyvärr orkar jag inte ta i detta mer nu, men jag försökte iallafall.

Tack för alla förslag och uppmuntrande ord🌺

VildaVittra
12/15/14, 1:28 AM
#20

#19 Lokaltidningen skulle ju kunna vara intresserad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cahira
12/15/14, 2:31 AM
#21

Åh så drygt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annisangel
12/18/14, 7:21 AM
#22

#19 Men va!? Usch, vart är samhället på väg?? Förvisso är det väl jättebra att läkaren har ett fläckfritt förflutet, men det är fortfarande en människa som bör visa hänsyn och respekt mot sina patienter… Herregud, ibland känns det som ALLA läkare behöver gå en kurs i medmänsklighet…. MÅNGA KRAMAR på er!!!

Många Goa Kramar

Annisangel

punkmusic
12/19/14, 1:31 AM
#23

Gör en egen anmälan hos en ätstörningsklinik istället. Synd att anmälan inte togs på allvar. Säger som Vildvittra kontakta tidningen!

AndersT
1/4/15, 5:33 PM
#24

#0 #19 Du kan alltid anmäla till patientnämnden/förtroendenämnden (kan heta olika) eller IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) . De är skyldiga att ta emot din anmälan. Rimligen borde du anmäla också den personen du fick svaret av i inlägg 19. Den har inget mandat att uttala sig var en anmälan kan leda  förrän det gjorts någon form av undersökning av fakta i fallet. En anmälan kanske inte gör att man får rätt, men det kan vara  viktigt att påvisa bristerna i bemötande och om personen får fler anmälningar på sig kanske något händer.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Upp till toppen
Annons: