Jag behöver råd!

Vikttankar sedan behandlingshem

2014-12-03 00:10 #0 av: kattgate12

Hej!

Har varit på behandling för drogmissbruk en ganska lång period och gått upp drygt 10-12 kg. Var smal när jag kom dit, 49kg till 170cm, men ganska nöjd med det. Tänkte att 3-4kg gör inget.

Nu vill jag bara börja ta amfetamin igen dels för jag gillar det blabla men mycket för vikten. Känns som jag kommer svälla upp sakta men säkert om jag är nykter.

Börjar må skit som fan. Vissa dagar har jag sånt jävla matsug och äter massor medans andra mår jag bara piss, känner mig tjock och vill köra en kooort tjackperiod bara för att nå min målvikt (50-52kg).

Har iofs gått ner 1 kg sen hemkomsten för 3 veckor sedan men palla vara nykter om man ska vara fetto :(

Hur ska jag tänka/göra? :(

Anmäl
2014-12-03 01:04 #1 av: Inkanyezi

Först och främst är du inte fetto vid omkring sextio kilo. Visst är det möjligt att en del av det du har ökat kan vara fett, men det är en ganska god idé att helt enkelt träna för att i stället få muskler.

Om du vill bli av med fett är det en bra idé att äta fett i stället för kolhydrater, dvs att du ersätter energin från kolhydrater med energi från fett. Att helt enkelt lägga om mathållet. Ta bort sånt som bröd och pasta i första hand, och om du vill banta mer extremt också skippa ris och allra sist potatis och rotfrukter.

Om du ser till att få i dig alla näringsämnen kommer du att kunna må bra på det. Kom ihåg att kolhydrater (socker och stärkelse) inte är näringsämnen, utan enbart tillför energi. De frigör också insulin, som bukspottkörteln utsöndrar, vilket lagrar in fett i stället för att det förbränns. Tar man bort kolhydraterna kommer kroppens celler att i stället förbränna fett, och insulinnivån förblir låg, vilket är bra.

Du kan aldrig få för lågt blodsocker genom att äta en diet baserad på fett som huvudsaklig energikälla, eftersom levern ser till att man får allt blodsocker som behövs ändå. Bara diabetiker som tar insulinsprutor kan få lågt blodsocker, inga andra. 

Bästa träningen för muskeltillväxt är att belasta dem rejält, som tyngdlyftning, marklyft bänkpress. Uthållighet och syrsättning kan man träna med långa promenader eller cykling och simning. Man behöver inte springa. Att springa ökar risken för skador. Trappor i stället för hissen är också bra, gärna två steg i taget uppför.

Om du skippar kolhydraterna, kommer du att känna mindre sug efter mat, eftersom mättnaden stannar kvar mycket längre. De som äter mest fett och lite kolhydrater kan ofta äta bara ett mål om dagen, eller två om man vill ha frukost och middag.

Titta gärna in på Kolhydrater i Fokus för att få mer tips om kosthåll.

Anmäl
2014-12-11 14:33 #2 av: [Oceansoul]

Skulle inte säga att det är en lösning för någon som fortfarande har ätstörda tankar att börja fundera på att gå ner i vikt igen. Då är det i sådana fall bättre att du söker hjälp igen för att jobba med din självkänsla . När du hittat balans alltså hållit din vikt ett tag utan att gå ned, börjat träna smått och kroppen stabiliserat (mens tillbaka, sluta tappa hår etc.)  sig kommer du bli starkare och känna dig bättre i kroppen..vad som man kanske anser sig är det bästa när man är sjuk är kanske inte det bästa. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.