Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1189 ggr
SaaraE
12/12/14, 12:55 AM

Ångest inför julen

Jag är en av dem som faktiskt tycker att det ska bli jätte jobbigt med maten över julen. Jag är rädd att tappa kontrollen och övergå till hetsätning. Har någon något bra tips där?

Hur brukar ni göra över julen gällande maten?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Cahira
12/12/14, 2:37 AM
#1

Jag är tvärtom, jag äter knappt alls för jag blir äcklad av att se för mycket mat på samma gång. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gladasvampen
12/12/14, 3:36 AM
#2

Jag är en person som hetsäter kring jul, alltid. För att hetsäta så lite som möjligt äter jag inte av det som jag tycker är extra gott. Jag vet av vilka råvaror jag tappar kontrollen och undviker dem. För mig blir det alltså minimalt intag av julgodis, annan julmat brukar jag kunna hantera hyfsat. Hoppas det går bra för dig också!

Saffran0Spice
12/13/14, 4:22 PM
#3

Har samma rädsla för hetsätningen, men kan tyvärr inte ge något bra svar då jag under julen försöker lösa det med isolering i brist på annan lösning =(

klarajoh
12/14/14, 11:03 PM
#4

Jag har också ångest nu vid juletid. Det som brukar hjälpa för mig är att ha inställningen att njuta och uppskatta varje tugga jag äter. När jag njuter och uppskattar det jag äter vill jag inte lika ofta spy upp det. När jag hetsäter tänker jag inte och uppskattar inte maten utan bara tuggar och sväljer. Sedan helt plötsligt känner jag mig äckligt mätt vilket leder till att jag går och spyr. Det är så det funkar för mig i alla fall. Min självkänsla spelar också stor roll. Om jag känner mig ful/värdelös är det mycket större risk att jag hetsäter än om jag känner mig värdefull. På julafton ska jag alltså ha en positiv inställning till mig själv och maten jag ska äta.. det är tanken i alla fall :)

[Älskamig]
12/28/14, 11:35 AM
#5

Jag tar julen som en undanflykt till att få äta så mycket som möjligt. Proppar i mig allt, tills jag nästan mår illa. Sen svälter jag mig när julen är över. 🤔

Upp till toppen
Annons: