Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 951 ggr
Saffran0Spice
2014-12-13 16:12

Ekonomin bidrar till ätstörningen

Jag försöker få ordning på min ätstörning - men min ekonomi tillåter inte att jag kan äta ordentligt och sköta kosten på ett bra sätt.
Hur kan man jobba med en ätstörning om ekonomin krånglar?
Finns någon sida med listor på billigast möjliga mat, så man kan variera kosten mer och i större mängder?

Tacksam för svar och tips!

----------------------------------------------
- Alla påhopp och onödiga kommentarer om att ''bara öka'' inkomsten, dålig planering och annat icke relevant till mina frågor undanbedes.

Annons:
Challa86
2014-12-13 16:29
#1

- Det som inte alltid är så kul, men som ändå funkar någorlunda är att fixa storkok och frysa in. Det är dock astråkigt att äta samma mat i typ en vecka, men när man inte har råd att äta får man nästan försöka stå ut ändå. 
- Kolla din butiks erbjudanden och planera in veckans middagar efter deras extraerbjudanden. Man sparar väldigt mycket pengar på det. 
- Köp 'kort datum' varor och frys in det du kan/laga x antal portioner och frys in. 
- Sätt upp en budget. Om du inte har särskilt mycket pengar att leva på måste du nästan planera i förväg. "Såhär mycket pengar kan jag lägga på mat i veckan." Försök även att leva efter det. Det är asjobbigt men funkar.

challameow.wordpress.com 

Saffran0Spice
2014-12-13 16:31
#2

#1 Tack för dina tips!

mmillann
2014-12-14 18:05
#3

Rotsaker, apelsiner är i "säsong" nu. Köp det och ät baljväxter, krossade tomater och pasta, potatis å ris e ganska billigt. Jag käkar mycket ris och stekt vitkål å morötter med hemmagjorda linsburgare just nu. Jag vet inte vad du har för ätstörning men jag är en sån som försöker äta nyttigt och ibland för lite hemma….sen när man ser något gott i butikerna köper man hem å äter bokstavligen till man spyr. Bättre för mig nu, men ah de e fan jobbigt ibland asså. Finns här om du vill ha nån att snacka med, få tips av varandra kanske?

Saffran0Spice
2014-12-14 18:21
#4

#3 Tack för tipsen!
Skall kika på vad som är säsongens mat just nu så man hittar de billigaste =)
Jag lider av BED - Vilket innebär att jag har perioder av svält och perioder med frosseri, så jag går från helt utan matlust till extrem hunger utan att ha kontroll över det…

mmillann
2014-12-14 18:24
#5

Ja kika på de du :) brukar vara dyrare med vissa grönsaker å kött i längden. Okej. Efter jag läste om BED så känner jag igen mig väääldigt mycket. Men jag spyr somsagt upp allt igen oftast. Kanske iaf hälften av gångerna. Jag e lite överviktig och önskar man kunde gå ner…

Upp till toppen
Annons: