Jag behöver råd!

Hatar min kropp

2014-12-23 15:24 #0 av: Candela

Jag vill börja med att säga att jag inte klassar mitt problem som en ätstörning, så jag hoppas att ingen tar illa upp för att jag skriver här. Däremot kan jag känna igen mig till viss del med era tankar kring mat och vikt, även om mitt problem inte är lika allvarligt.

Jag har alltid haft mycket jobbiga tankar kring vikten, sen jag var barn och var lite mullig. Jag har svårt för att gå ner i vikt, men går däremot upp väldigt lätt om jag under en period äter "fel". Samtidigt har jag dålig disciplin  med att alltid äta nyttigt.

Under några perioder har jag bantat. När jag gick på gymnasiet åt jag nästan ingenting under ett halvår (mer än sallad) och gick ner 15 kg. Först då kände jag att jag tyckte om min kropp.

Efter det fick jag barn och gick upp i vikt. Stannade på en vikt på ca 5-10 kg mer än den jag gått ner till. Har hela tiden sen dess kämpat med att komma ner igen. Lyckades en gång efter en två veckors pulverdiet och kände mig som en ny människa inom- och utombords. Men efter några månader var jag tillbaka på ruta ett.

Nu har det dock blivit värre. Efter att ha bott sambo i 1,5 år med en kille som äter lite väl mycket sötsaker, samtidigt som jag varit arbetslös och knappt rört på mig, så har jag gått upp till en vikt jag inte legat på sen innan min bantningsperiod på gymnasiet. Jag äcklas av mig själv. Känner inte längre att min kropp ens är försvarbart stor.  Jag måste ner 15 kg!

Inte heller har jag disciplinen att dra ner på matintaget och sötsakerna. Jag lyckas aldrig hitta en normal balans när det gäller mat. Öppnar jag en chipspåse äter jag tills den är tom. Samma sak med en chokladkaka. Jag kan inte hindra min pojkvän från att köpa godsaker, så allt hänger på min diciplin att låta bli att smaka. Hur gör man?

Jag vet att det här är ett litet problem jämfört med vad många andra går igenom. Det är ju liksom bara för mig att börja motionera och äta bättre, så slipper jag hata min kropp. Men jag lyckas aldrig komma igång. 

Anmäl
2014-12-29 21:09 #1 av: mmillann

Jag har haft en period nu på över ett år jag levt med pojkvännen, slutat röra på mig som jag gjorde förut och trycker i mig fel saker. Mår verkligen inte bra över min lätt överviktiga kropp just nu...Jag måste alltid äta upp en hel chipspåse som du, jag har svårt att kontrollera mig även fast jag vet att jag kommer gå upp mera. Då äter jag mer och tycker synd om mig själv...Det jag nu ska göra är att inte äta godis, socker eller fett(fett som i chips) och hoppas jag kan börja gå ner lite.

Finns nåt som heter BED binge eating dissorder. Du kan kolla upp det och säga om det stämmer in?

Anmäl
2014-12-29 22:00 #2 av: Candela

Och jag ska börja dra ut min pojkvän så att vi i alla fall tar en promenad dagligen. Lättare sagt än gjort. Han vill också gå ner i vikt, men är svår att motivera ;)
Men idag tog vi i alla fall en timmes promenad, och imorgon går vi iväg till pulkabacken med barnen. Sen gäller det väl helt enkelt "bara" att få in rutinen..

Vi funderar också på att ta en kick-start med 2-3 veckors pulverdiet efter nyår, för att bli av med sötsuget så vi kan lägga om till bättre vanor. Men vi får se hur bra disciplin vi har vad gäller den saken..

Anmäl
2014-12-29 22:06 #3 av: Candela

Ja, BED (eller hetsätningsstörning som det tycks heta på svenska) låter ganska träffande.. :-/

Anmäl
2014-12-30 17:38 #4 av: mmillann

Pulverdiet har jag bara hört är skit. Man går ner några kilon men sen när du börjar med vanlig mat, även fast du äter jättelite går man upp iaf. Jag skulle ta bort godiset helt om ni inte kan dela upp det i påsar när ni får ta de. Sen en kost med mycket processerad mat gör en oxå tjockare. Jag har börjat äta mer rent, clean eating, men på vegansk kost. Gått ner 1 kg sen jag slutade med godis och sött en vecka sen!

Anmäl
2014-12-30 21:25 #5 av: Candela

Min erfarenhet av pulverdiet är att det är suveränt om man vill minska magsäcken (= äter mindre sen) och bli av med sötsuget. Det är mina största problem.. Äter för stora portioner till lunch, och småäter. Sen när man väl går över till vanlig mat är det lättare att dra ner på kolhydrater och socker i kosten, utan att man går med ständiga begär.

Anmäl
2015-01-12 07:35 #6 av: bea28

Pulver innehåller väl väldigt mycket socker? Om man vill kickstarta en viktnedgång tror jag det är bättre (dessutom billigare) att köra typ en vegansk månad med massor av härliga grönsaker.  Testa färska vårrullar!

Sedan tycker jag inte att man ska sträva efter viktnedgång. Särskilt inte söka råd på en sajt som denna. 

För mig är motion och fysisk hälsa nyckeln till att tycka om sig själv, för  man lär sig förstå att man fungerar riktigt jäkla bra även om man ligger över sin idealvikt. Fråga mig, för jag har varit där. Har under senaste året säkert gått upp 10 kg (väger mig inte längre) och fått lägga undan massa kläder - jättejobbigt men efter två års bortfall har jag äntligen fått tillbaka mensen.  

Hälsa är mer än en vikt på vågen. Glad

Anmäl
2015-01-12 08:09 #7 av: Candela

Fast pulver är ju en "very low calorie diet", så det kan ju inte vara väldigt mycket socker i?

Hursomhelst bad jag inte riktigt om råd för hur jag ska gå ner i vikt, ursäkta om det uppfattades så. Mitt inlägg handlar mer om den där tunga känslan att ständigt ha ångest över vikten. Det är väl något alla ätstörningar har gemensamt, oavsett om man är överviktig, underviktig eller ingetdera. 

Anmäl
2015-01-12 08:11 #8 av: Candela

Mitt problem ligger nog främst i den obefintliga motivationen i att laga mat och att motionera. Så oftast blir det något lättlagat till lunch (och därmed onyttigt, eftersom det då blir smörgås eller nudlar, typ), och då är pulver ett bra substitut för mig.

Tyvärr har jag dålig disciplin på alla fronter just nu *suck* Det är väl det jag måste få bukt med om jag ska ta mig framåt.

Anmäl
2015-01-12 18:57 #9 av: bea28

Jag uppfattade det nog så, men förstår dig nu :) Vet precis vad du menar, känner igen mig i känslan. Och det ÄR motion som är lösningen, tror jag. Bättre kondis och styrka gör allt lättare! 

Om du känner att motivationen till träning tryter, gör något enkelt. Prova hemmaträning på youtube, exempelvis blogilates. Gör det framför TV:n! 

Testa att byta tankebanorna, ge dig själv komplimanger hela tiden. Se fördelarna med alla val du gör. Och viktigt, straffa inte dig själv om du gör ett "misstag". Det är så himla lätt att hamna i en ond cirkel om man genomgår en förändring genom bestraffning.  Du är bra, oavsett!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.