Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1137 ggr
[tintin97]1
1/10/15, 4:10 PM

är det en ätstörning ens?

jag har problem med att äta, periodvis, typ när jag mår dåligt, psykiskt. Det är inte så att jag vill gå ner i vikt, jag är nästan underviktig i normala fall, just nu är jag lite underviktig. men grejen är att när jag mår bra kämpar jag för att gå upp i vikt så jag inte ska sjunka lika lågt nästa gång jag mår dåligt. när jag mår dåligt blir jag liksom apatisk och jag äter ju om någon ger mig mat men om jag är ensam hemma och ingen är där och säger till mig att äta, då äter jag inte. Det fortsätter så tills roten till problemet har löst sig, om jag har bråkat med nån eller är stressad över något. Är det här ens en ätstörning? eller bara brist på överlevnadsinstinkt?

Annons:
Saffran0Spice
1/10/15, 4:13 PM
#1

Troligen en kombination av ätstörning och psykiska hälsan - om du har kontakt med en psykolog eller terapeut så bör du ta upp detta problemet med dem innan det blir värre =(

VildaVittra
1/10/15, 4:21 PM
#2

Det är inget ovanligt att ha bristande aptit när man mår dåligt, så jag tycker inte det låter som du har en ätstörning. Alla som dricker när dom mår dåligt är ju nödvändigtvis inte alkoholister, precis så är det inte säkert att man har en ätstörning för att man slutar äta.

Något jag gör är att laga till mer mat när jag har bättre dagar, så är matlagandet inte alls lika jobbigt när jag mår sämre då jag bara tinar något i ugnen. Kanske nått för dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: