Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 3447 ggr
Low
2015-02-09 18:33

Extrem hetsätning på helgen

Mina hetsätningsperioder spårar ur totalt. Det senaste halvåret har jag gått ner 20 kilo genom svält, varvat med hetsätning som oftast slutar i kräkningar. Men snart lägger väl kroppen ner… Så som jag vräker i mig när jag hetsäter. Jag kan ju t.ex. ta exempel på vad jag åt efter jobbet i torsdags, inom loppet av 45 minuter. (Det som utlöste den här attacken var att min kollega tvingade i mig en hamburgare tidigare under dagen…) 2 Semlor 1 Grandiosa kebabpizza 1 Billys pizza 1 portion färdig Pasta Bolognese 3 mackor med massor av smör och leverpastej 0,5 liter Yoggi Dröm (fet) 100g Nutella 1 Toscakaka (form på 20cm) 3 Mazariner 4hg godis 100g Lindh chokladkaka 100g Lindh chokladfigur 1 Vårrulle 1 Dubbelcheese Chips OCH, det här är absolut inte allt, men det är vad jag minns just nu i alla fall… Det händer oftast någon gång i veckorna, att jag har en sådan kväll. Jag kan inte direkt koppla det till någon känsla, eller som att jag försöker fly från något. Det är väl mest när jag har tråkigt eller inte har något att göra som det händer? Tror jag… Och nästan alltid när jag "syndat" under arbetsdagen. Ibland känner jag att tvångstanken att hetsäta redan stillas när jag plockar på mig alla varor i butiken. Men ändå kan jag inte bara lämna korgen och gå… På helgerna däremot är det alltid, alltid, alltid samma visa. Jag är rädd inför fredagen, för allt går alltid överstyr från och med då… Då är det bara mat och spy som gäller. Och sova däremellan, för jag är helt slut och huvudet helt väck. Och det gör att måndagen alltid blir lika jobbig. Ansiktet är svullet, tungan torr och kroppen ligger 3kg plus som försvinner till nästa dag. Det här börjar bli outhärdligt… Jag kommer ju dö om jag fortsätter så här. Hur ska jag bryta mönstret och sätta stopp för mina tvångstankar, att "synd" och helg ALLTID måste innebära extrem hetsätning?

Annons:
[littlecat]1
2015-02-10 23:21
#1

Varit med om samma sak. Men för mig var det varje dag, 7 gånger i veckan. Känner igen mig så mycket i vad du skriver… Jag var helt slut. Det enda jag gjorde var att gå till skolan, äta, spy, äta, spy, äta, spy, sova, vakna och om igen. Det jag skulle säga är att du inte spyr upp det. Jag vet att det är jätte svårt. Men försök. Ät ordentligt, stora portioner, och behåll det. Ligg inte på underskott innan du får bort ditt hetssug. Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva. Är otroligt svårt. Jag får fortfarande såna där hetssug, men jag spyr inte upp det längre.

SaaraE
2015-02-23 14:47
#2

Du behöver nog ta till någon form av hjälp. Det du beskriver är en allvarlig ätstörning och som du själv säger. Snart lägger väl kroppen av. Skulle verkligen rekommendera dig till att söka hjälp innan det faktiskt är försent. Kroppen tar enorm skada av behöva jobba och ta emot det självdestruktiva beteendet som du har.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[lillalollo]
2015-04-29 01:09
#3

Skaffa hjälp i tid låter som mig i yngre tonår. Sen så pga av allt det grejade min köldkörteln sig inte längre. Gick bara upp hela tiden och kroppen la på sig 60 kg och fick skäggväxt. Även om jag äter levaxin så går jag inte ner för det. Försök hitta en balans. Ät ren mat , lite kolhydrater men fett och starkt. Det har hjälpt mig att våga äta och jag hetsäter om jag håller efter med rätt mat. Fettet är rent smör eller kokosolja du tillagar maten med.  Det starka som vitlök, ingeära och chili gör att du blir mätt snabbare. Sen undviker jag kolhydrater som potatis, pasta, ris och bröd. Har 3 dagar i månaden jag får hetsäta för att hålla allt i schack. Ett tips som funkat för mig. Då kan jag äta utan att må dåligt över det jag äter istället för att svälta av ångest. Och mitt blodsocker är i balans så jag får inget sug av att äta hela tiden om jag får i mig den maten.

SaaraE
2015-04-29 13:27
#4

Hur går det för dig?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: