Annons:
Etikettövrigt-psykiskt-dåligt-mående
Läst 2148 ggr
nikki101
3/5/15, 9:48 PM

Äter jag för lite?

Hej! På senaste tiden har jag börjat tycka att jag är fet. Jag är 13 år, är 157 cm och vägde 43 kilo innan jag började gå ner i vikt. Men jag bestämde mig för att gå ner lite i vikt och det gick bra, jag tappade ett kg. Just nu äter jag ungefär 200-300 kalorier per dag och känner mig jätteledsen och besviken på mig själv om jag tillexempel äter choklad eller en riktig måltid. Ibland är det enda jag äter vatten och te. Vissa av mina kompisar börjar säga att jag har ätstörningar. Men jag vill ju bara gå ner lite i vikt, sen slutar jag. Tycker ni att det låter som om jag har en ätstörning av något slag?

Annons:
MissClue
3/5/15, 10:15 PM
#1

Jag tror du svarar på frågan själv. När jag hade ätstörning och ställde en sån här liknande fråga och jag fick "nej" som svar så triggade det mig att gå ner ännu mer i vikt. Det är svårt att inte se det du gör nu när du studerar och kritiserar din kropp, jag har varit där. började när jag var 15 och de andra klasskamraterna ville banta men uteslöt mig från gruppen eftersom jag redan var väldigt smal. Omogen och oerfaren triggade detta mig att bli ännu smalare. Nu i efterhand så ångrar jag att jag la ner så mycket energi och skadade min hälsa. Jag råder dig att vara klokare och söka hjälp nu i tidig fas. Någon kan hjälpa dig ur din förvrängda syn på dig själv.

I love not man the less, but Nature more…

The Idizen
3/12/15, 10:20 AM
#2

Hej! Jag är 14 år och har varit jätte sjuk i anorexia, men börjar bli frisk och har en normalvikt. 

Jag känner igen mig jätte mycket i det du skriver, precis så var det för mig i början. Precis som #1 skrev så tycker jag också att du ska söka hjälp, innan det blir riktigt illa. För mig gick det så långt att hjärta osv tog skada.

Du är absolut inte fet/tjock, tvärtom! 200 - 300 kalorier är alldeles för lite är man barn/tonåring så brukar man säga att man ska ha 2000 - 3000 kalorier per dag. Vet att det låter jätte skrämmande och mycket, men så är det inte. 

Allt du och din kropp gör förbränner kalorier, tex att tänka och det gör du i princip hela tiden. Ditt hjärta slår, osv kroppen förbränner massor av kalorier utan att man behöver göra något. Till och med att sova förbränner kalorier. Så du behöver mer mat! 

Känn dig inte besviken för att du äter en måltid eller choklad, alla friska människor och djur gör det. Men det tar emot jag vet.. Jag tycker att du ska berätta för någon hur det ligger till så att dom kan hjälpa dig att få riktig hjälp. 

Jag har kik så vill du snacka så säg till, kram. <3

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Glass strut
3/18/15, 1:31 PM
#3

jag är yngre en dig och väger 46 så ja de är nog jag som är fet med tanke på att jag är 12 du 13…

mieeow
3/24/15, 11:31 AM
#4

#3 kroppar ser olika ut, och siffror så som längd, vikt och ålder har inte så stor betydelse som folk tror. Jag tror inte någon av er är tjocka överhuvudtaget, om det får er att må bättre att höra. Men man måste också förstå att det är inget dåligt med att vara tjock heller. Även om media och samhället hela tiden utstrålar ett budskap som säger att tjock är dåligt, så stämmer det faktiskt inte. 

Man kan vara ohälsosam som underviktig, normalviktig och överviktig. Men det betyder inte att det alltid är ohälsosamt att vara över, under eller normalviktig. Om ni känner ångest och mår dåligt över något kopplat till maten, kroppen, vikten eller liknande så se till att få hjälp. :)

SaaraE
4/22/15, 3:26 PM
#5

Ibland har dock vikt och längd en viktig betydelse. Det finns vårdställen som faktiskt inte tar emot för sjuka anorektiker just för att med den låga vikten kan dem inte ta till sig den behandling som läggs upp.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: