Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1242 ggr
Nio
3/22/15, 9:01 PM

Mår dåligt

Jaa, vet inte hur jag ska börja men gör väl ett försök. Jag har alltid haft problem med mat. Det har gått i perioder men det finns alltid där… Nu är det väldigt jobbigt… Jag mår ofta illa vid måltid och kan absolut inte äta kött. Dock har jag en medicin som gör mig svullen OCH hungrig (trots illamående, jag vet) :( Jag äcklar mig själv. Tjock och ful. När jag äter tar jag mindre än den mängd som gör mig mätt, men det är ändå jättemycket! Hatar också att äta med andra, är så rädd att de ska äcklas av den mängd jag äter… Dietisten jag träffar hjälper inte. När hon skulle skicka över kostregistreringen till en annan dietist, hade hon gjort egna uträkningar (jag var dock med när hon gjorde dem) och ja… De stämde inte. Hon skrev att jag åt mer och annat! Hon säger att jag äter bra och mycket… Och det gör att jag får ångest. Dessutom måste jag väga mig själv varje morgon. Varje gång jag har gått upp i vikt mår jag illa och gråter. Dock säger läkaren att det beror på sjukdomen, men fy så jag ser ut. Jag har bestämt mig för att gå ner minst tio kilo till. Har gått ner lite… Men det är så lite att det inte räknas. För det är så jobbigt, vill inte gå ut på stan eller så… känns som om alla skrattar åt mig bakom min rygg. Läkarna säger att jag måste äta annars kan jag inte bli transplanterad. Det är bara det att jag vet inte om jag vill bli transplanterad. Jag funderar på att vägra min nuvarande behandling. Jag orkar inte längre. Jag skulle inte klara mig mer än ett par veckor, men ärligt talat lockar det mig. Dessutom så brukar jag tänka mig att folk jag känner säger massa kommentarer om hur dum jag är, tjock, äcklig osv… Jaa, vet väl inte vad jag ville egentligen… //Nio

Annons:
Nio
4/2/15, 9:20 PM
#1

Snälla behöver hjälp… Läkaren hotar med sond om jag går ner mer i vikt. Jag vill inte ha sond, men det går inte att äta! Finns det något sätt att göra det lättare?

SaaraE
4/24/15, 1:32 PM
#2

Det finns tyvärr inga genvägar. Äta bör man annars dör man. Punkt. Det är så det är och det kommer du aldrig ifrån. Det är bara du (med andras hjälp) som kan övertala dig själv till att äta så att du undviker sonden. Jag vet inte om du har fått sondmat någon gång men det är inte trevligt. Ett illamående slår ofta på och det känns konstigt när man blir mätt utan att ha tuggat. Dessutom kommer du ställas inför precis samma dilemma som du är i nu när sonden dras och du ska lära dig äta. Är det inte bättre att försöka äta nu då direkt istället för att gå igen två helvetes saker?

Det är så lätt att skriva tips men svårt att genomföra dem. Så är det alltid.  Jag kan förstå din känsla när någon påstår att du äter mer än vad du gör, men vad beror det på? Är det så att du inte berättar sanningen för dem så är det väldigt svårt för dem att hjälpa dig på rätt sätt. Du ska inte behöva gå in och försvara din sjukdom, att du är sjukare än vad dom tror och du ska definitivt inte bli sjukare för att bevisa för andra att du faktiskt behöver hjälp. Jag förstår att sjukdomen handlar om annat än att visa det för andra men det är lätt att hamna i de tankebanorna när andra inte förstår.

Du behöver hjälp och det är viktigt att du har personer omkring dig som kan hjälpa dig med det här. Istället för att du ska hamna i en situation där någon tvingar dig så försök utmana dig själv. Ät lite mer än igår, ät något som du faktiskt tyckte om innan du blev sjuk. Det är så viktigt att gå emot ätstörningen för att bli fri ifrån den. Men först, ställ dig frågan. Vill du bli frisk? Om du inte vet så är det väldigt svårt för andra att ge dig hjälp eftersom att du inte riktigt vill ta den till dig.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: