Annons:
Etikettövrigt-psykiskt-dåligt-mående
Läst 1947 ggr
SaaraE
2015-04-29 19:36

Ätstörning och andra diagnoser

En ätstörning kommer sällan ensam men ändå kan jag ibland känna mig som ett hopplöst fall med alla diagnoser vid sidan av. Finns det fler med ett antal till diagnoser här?

Ibland undrar jag om man någonsin kommer ifrån allt detta. ..

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
crimson
2015-04-29 20:02
#1

Inte diagnoserad med någon ED, har däremot ADHD, djup depression(psykologer tror jag har Borderline typ 2) och högfungerande autism liknande tillstånd, haha.

Ätstörningar och depression går nog hand i hand, eftersom det påverkar en negativt psykiskt(och fysiskt) när man har någon form av ätstörning. Jag är för tillfället i en period som är lite bättre än det brukar vara, vilket är otroligt skönt. Jag orkar träna med hundarna och fixa med odling osv…

Jag kommer alltid ha en udda relation till mat, men det går bättre hela tiden. Ibland trillar man ner igen, men så länge man fortsätter kämpa så har man inte förlorat.

Virtuella styrkekramar till er alla

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

SaaraE
2015-04-30 16:29
#2

Jag har också hund som jag tränar med. Han liksom räddar upp vardagen och kan vara något friskt jämfört med allt det andra.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

crimson
2015-05-01 15:27
#3

Jo precis, djur är underbara. Bättre terapi får man leta efter.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

cattastroph
2015-05-01 22:08
#4

Adhd, PMDS, hetsätningsstörning Har varit såååå bra i min ätstörning sen jag fick adhd medicin… Men nu börjar det balla åt skogen igen :-( ja känns hopplöst. Trodde att jag fattat hur jag funkar men nej. :-(

www.cattastroph.blogg.se

dansafastingenser
2015-05-02 21:55
#5

Ana, mia, depression.

/äckligt anonym.

Jessi90
2015-05-05 20:46
#6

Ätstörning, depression, ångest, självskadebeteende som psykiska, sen fibromyalgi och ME som fysiska diagnoser, som även de bidrar till dåligt mående. Som några av er skrivit innan om djur, så är de fantastiska! Jag har en katt som jag omhändertog efter fyra års vanvårdnad och han är mitt allt! Min lilla terapikatt 🙂

Annons:
SaaraE
2015-05-06 13:39
#7

Om man nu vill bli frisk. I vilken ände skulle ni börja?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

crimson
2015-05-06 15:28
#8

Jag tror inte man kan bli helt "frisk" från sina ätstörningar. Det kommer alltid finnas där, men man lär sig förhålla sig till den. Oftast blir det ju så att om något av problemen blir lite bättre så blir det en uppåt spiral istället för neråt. Jag går nu på 300mg venlafaxin och har börjat trappa upp lamectal för mina mood-swings, vilket har gjort så min adhd är lite lättare att hantera, vilket i sin tur har gjort det lite lättare för mig att ha en normalare kosthållning….

Har även märkt att det har blivit lättare för mig att äta sen jag blev vegan för ca 8 månader sen, eftersom man slipper ångesten av att veta att någon var tvungen att dö för att jag skulle ha min mat…. Men det är ju personligt.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

SaaraE
2015-05-06 16:55
#9

Haha ja det är verkligen personligt. Skulle aldrig klara mig utan kött, det är det jag är minst obekväm med att äta!

Men det jag menade var att det är svårt och veta vilken ände man ska börja med vid en fler problematik. Jag hamnar lätt i att jag byter ut mina destruktiva beteende mot något annat om någon kommer in och försöker rota i det hela..

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Sommarek
2015-05-18 10:40
#10

#9, jag förstår vad du menar. I mitt fall hänger det ihop (social fobi, ångest/depression och BED) - det ena leder liksom till det andra. Ibland kännas det lite som att A inte kan botas utan B, men B kan inte botas utan C som inte kan botas utan A, och så rullar det på. Däremot så verkar det som att många "diagnoser" bottnar i samma problem, så det gäller nog att gräva ner till roten av problemet för att kunna börja nysta i trådarna.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

SaaraE
2015-05-18 23:27
#11

Det där var en bra tanke. Att rota bland problemets start och inte själva symtomen på problemen. Tänkvärt!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Sommarek
2015-05-19 08:25
#12

#11 Tack ska du ha.   🙂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Atropa
2015-06-07 18:52
#13

Depression, ångest, och ätstörning. Först tror jag att man får reda ut sitt liv och leta efter problemet där allt började. När började jag bli petig med maten? När fick jag ångestattack första gången och varför? Det jag kommit fram till efter två års terapi är att jag var en osäker tonåring och thats it. Kan min kropp och själ gå vidare nu för jag orkar inte mer haha :'D

Annons:
pinkclouds
2015-06-07 23:21
#14

Jag har en ätstörning, depression,  ett träningsberoende, självskadebeteende och en dubbelmoral som för mig runt i en ond cirkel av allt det här. :( Det finns flera saker som kommer med en ätstörning och massor av saker som triggar den. Kom ihåg att du inte är ensam som går igenom dessa saker!

Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: