Annons:
Etikettövrigt
Läst 2101 ggr
SaaraE
2015-05-06 13:52

Hund och ätstörning

Att ha hund samtidigt som du har en ätstörning kan ibland uppfattas som fel av både människor i vården och i ens närhet. Vad tycker ni om det?

Jag har själv en hund och det anses av vissa vara fel för att kroppen är i för dåligt skick (inte bara pga. av ätstörningen) Men jag brukar vända på det och se hur mycket hunden ger tillbaka till mig och mitt psykiska mående. Då blir det mest positivt att ha hunden.

Så träffar man framförallt anorektiker med en låg vikt som egentligen har träningsförbud som har hund. Det är lätt att gömma sig bakom "hundpromenader" att hunden behöver x antal timmar promenad om dagen fast att det är en själv som är mest beroende av hundpromenaderna. Vart drar man gränsen till något som man ändå mår bra av att ha?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Jetaime
2015-05-07 09:37
#1

Jag är inte utredd för någon ätstörning än, men har andra diagnoser, och många läkare har försökt "skylla" saker och ting på hunden och "förstår" inte hur man kan orka med hunden när inget annat funkat.

Faaast detta är ju inte riktigt samma sak som du pratar om, men det jag ville ha fram, framförallt då, var att hunden är ibland det enda som gör att man (jag) kommer upp på morgonen, och kommer ut på promenader, kommer iväg på hundträning och träffar människor. Och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan hund.

SaaraE
2015-05-07 16:35
#2

#1 Kikade in på din blogg! Vilken härlig hund du verkar ha :)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Jetaime
2015-05-07 17:05
#3

#2 Tack, hon är underbar. Skulle inte klara mig utan henne :)

The Idizen
2015-06-02 20:35
#4

Jag fick min hund just pågrund av min anorexia. Min mamma frågade mig vad som behövdes för att motivera mig till att börja äta och kämpa för att bli frisk. Hade önskat mig en hund i hela mitt liv så mitt svar var självklart. 

Så vi köpte en hund på blocket som inte verkade ha det så bra. När hon kom var hon väldigt osäker och rädd för att bli sparkad, men jag fokuserade på att träna henne och få henne att må bra. Det hjälpte mig! Vi började i hundskola myste och lekte.

Nu har det gått ett år och jag är världens lyckligaste tjej när jag kommer hem och min lilla pälsboll springer mot mig, dessutom så har jag gått ner alla kilo jag gick ner.

Jag ser min hund som något positivt! Hon ger mig kraft och styrka för att fortsätta kämpa. Ibland när vi gått en längre promenad så brukar jag försöka peta i mig något extra. Ibland går det och ibland går det inte. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

The Idizen
2015-12-28 00:13
#5

Oj! *gått upp alla kilon jag gick ner ska det stå!

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

[LoveUnite]1
2016-01-13 16:08
#6

Jag har inte ätstörningar… tror jag… är mer av en gotte gris och älskar god mat.

Jag har hund, det är tack vare hunden jag kommer ut, rör på mig, promenerar osv, jag hade garanterat inte motionerat lika mkt som jag gör med hund om jag inte hade haft hund.

Jag har extremt svårt att ut o gå själv, jag ser inte syftet eller vitsen med det.
Är roligare med hund, man gör det för hunden osv.

Ja, jag är överviktig, hade säkert varit fetare utan hund, är faktiskt tack vare hund jag är aktiv, innan hund satt jag bara på arslet, när min hund är hos min mamma över någon helg sitter jag bara på arslet, hehe.

Jag har liksom nästan noll motivation att röra på mig utan hund.
Om man inte är ute på stan för att shoppa kläder eller på ikea eller något =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: