Annons:
Etikettbehandling
Läst 1853 ggr
Lisse89
2015-05-13 12:49

Internetbehandling

Är det någon som har erfarenhet av internetbehandling för bulimi eller hetsätningsstörning?

Hur var det i så fall och blev du hjälpt?

Annons:
SaaraE
2015-05-15 19:27
#1

En kompis till mig "gick" det men hon var nog för sjuk för att ta emot den typen av behandling så det fungerade inte.

Men jag är också nyfiken på om någon lyckats med hjälp av det!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lisse89
2015-05-16 08:23
#2

Okej, synd att det inte fungerade för henne men man ska nog inte vara "för sjuk".

Jag är ev aktuell för internetbehandling och ska på ett första samtal på tisdag så får se vad som händer efter det :)

SaaraE
2015-05-18 23:26
#3

Aha okej! Hur har du kommit in på det? Någon som tipsade dig eller är det baserat på någon form av remiss?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Lisse89
2015-05-19 12:46
#4

Jag gogglade lite på behandling av bulimi/hetsätningsstörning och fick upp att internetbehandling har varit effektivt och att väntetiden är kortare än annan behandling. Hittade ett ställe som erbjuder det och skickade en egenremiss. Tog ca två veckor att få komma på ett första möte så det gick fort! Var på det mötet idag och jag kommer inom en snar framtid få köra igång och tror det kan bli bra :)

SaaraE
2015-05-21 08:55
#5

Okej:) Går mn på möten med dem också eller sker allt över datorns värld?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Sommarek
2015-05-21 12:00
#6

Tänkte fråga lite som #5, hur funkar det? Möter man någonsin någon ansikte mot ansikte, eller är allt "opersonligt"? Får man övningar att göra, får man skriva av sig, får man, precis som inom "irl-vården" (eller vad man ska kalla det) 10 gångers KBT och sedan får man återkomma? Frågorna hopar sig.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Lisse89
2015-05-22 08:13
#7

#5 och #6

Jag vet inte upplägget exakt än utan ska på en uppstartsträff i nästa vecka så då vet jag mer. Men så som jag har uppfattat det hittills träffar jag min behandlare på det här uppstartsmötet och efter det sker allt via nätet(om inget drastiskt händer såklart gissar jag) och man får uppgifter varje vecka som man ska göra och så ska man föra matdagbok varje dag. Kontakten med sin behandlare har man via mail och man får maila hur mycket man vill men tror att man bara får svar en eller några gånger per vecka.  Behandlingstiden är 20 veckor och när behandlingen är slut utvärderas effekten och skulle man behöva mer eller annan behandling diskuterar man det. Man erbjuds(och rekommenderas) också att gå på några föreläsningar om ätstörningar och kroppen under tiden.

Upp till toppen
Annons: