Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1097 ggr
MynonaE
2015-06-07 22:43

Äter för mycket, tränar för lite.

Har haft ätstörningar i flera år. Det senaste året har jag verkligen försökt bli frisk, har släppt tankarna på att det måste vara vegetariskt, glutenfritt, mejerifritt osv, tills jag är helt frisk då det bara triggar mig till att äta mindre när jag har dessa förbud. Har sagt till mig själv att jag får äta exakt vad jag vill i små portioner och träna i normala mängder men sedan jag började med detta känns det som att jag är alldeles för lat och har för lite självkontroll.

Idag har jag t.ex ätit och tränat;
Frukost: Smoothie gjord på blåbär, en dl havregryn och två dl mjölk.
Lunch: En fjärdedel Pizza (!)
Mellis: Ett knäckebröd utan smör, med en skiva ost och  gurka.
Middag: Två mjuka mackor. En med ett tunt lager smör + två ostskivor och gurka. En med ett tunt lager smör + ett tunt lager kaviar.
Träning: Endast en halvtimme lågintensiv-medelintensiv crosstrainer.

Känns som att jag äter så mycket kalorier och tränar bara bort en pytteliten del av dom. Snart kommer jag blåsa upp som en ballong känns det som :( 
Vad ska jag göra för att få bättre balans mellan kost och träning utan att falla tillbaks i ätstörningen helt? Känner mig hungrig hela tiden…

Annons:
Sealle
2015-06-07 23:09
#1

Jag skulle äta mer mat, men ordentlig mat. Alltså istället för äta onyttiga grejer som pizza och mackor i små mängder så äter du tonfisk/kyckling/sallad/grönaker/fisk osv. Man kan äta bra mycket mer grönt och vitt kött för samma mängd kalorier som en ynka pizzaslize, kroppen mår bättre och du känner dig mättare längre.

MynonaE
2015-06-07 23:14
#2

#1 Som sagt har jag ätstörningar och i flera år har jag levt exakt på det du säger i liten mängd. Det stjälper mer än hjälper för mig att äta så. Men kanske har du rätt, borde inte äta pizza eller något annat onyttigt fast jag är sugen på det och  mina föräldrar/kompisar äter det..

Sealle
2015-06-07 23:21
#3

#2 Varför liten mängd dock? Som sagt, man kan äta en hel del (till och med mer än "normal" portionsstorlek - även om det såklart inte är att rekommendera) utan att kalorierna stegar iväg speciellt mycket.

Ang äta onyttigt så får man själv känna efter vad som funkar bäst för en som person. Många i min bekantskapskrets kör på att äta onyttiga grejer med måtta, t.ex. en halv chokladbit efter maten någon gång i veckan eller en skål med chips bara på lördagar. Jag däremot har inte den självkontrollen utan måste köra "allt eller inget", annars så slutar det med att jag frossar. Där måste du själv lista ut vilken metod som passar dig bäst.

powerade
2015-06-08 01:13
#4

bor du hemma? dom lagar väl middag? varför inte äta den middagen när den står klar istället för bara mackor? Du gör ju precis som du vill, men undrar bara lite när dom väl har lagat mat, varför inte äta den:)

Trollhund
2015-07-21 22:33
#5

Du äter fortfarande alldeles för lite, försök hitta matscheman och se hur de ser ut så får du lite mer inblick i vad som är "normalt". Annars kontakta dietist och få råd. De är väldigt bra på att ge en bild av vad som ör normalt, just nu äter du alldeles för lite utifrån vad du beskrivit.

Upp till toppen
Annons: