Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 843 ggr
Low
6/20/15, 4:25 PM

Nytt jobb - ljuga om terapin?

Okej, det här är fjärde sajten jag skriver på… Men ni här med ätstörningar kanske har en del erfarenhet i alla fall, så jag frågar här också. Jag börjar ett nytt jobb snart, med fast arbetstid 7-16. Jag hinner dock bara arbeta i en månad, innan det är bestämt att vi ska sätta igång med min terapi och behandlingen av mina ätstörningar. (Det är ju semestertider nu så vi startar först i augusti…) Problemet är att jag måste gå till kliniken en gång i veckan, och de tar bara emot 8-16. Det innebär att jag måste vara borta från mitt nya jobb minst 1,5 timme varje vecka… Vad kan jag säga till min arbetsgivare? Jag vill inte berätta sanningen och jag vill inte heller ge indikationer på att jag har en sjukdom/ett problem, ifall de kommer tvivla om de vill anställa mig vidare sen efteråt… Jag startar bara på ett vikariat, så om jag ska få förlängt måste ju allt flyta på väldigt bra… Har ni några tankar, idéer eller förslag? Kan jag dra en vit lögn, och vad ska jag då säga? Tack så jättemycket för att ni läste.

Annons:
[Hukanson]
6/20/15, 5:11 PM
#1

Alternativ är att du ger arbetsgivaren äran av att vara mogen vuxen svensk arbetsgivare på arbetsmarknaden som beviljar anställda ledigt för det som de har rätt att vara lediga för…alternativt beviljar extra ledighet för personalvårdande aktiviteter. Alla har vi litet skumplast i påsen och det är ingen som vill dig något ont för att du har en ätstörning…tvärtom.

Jetaime
6/21/15, 8:06 PM
#2

Jag är lite i samma situation som du, eller jag går ofta till 'läkaren' trots att det kanske inte alltid är just en 'läkare' jag träffar dom flesta gångerna. Och min arbetsgivare vet att det är något som är tokigt och sådär. Men man behöver bara berätta det man vill berätta. :)

Sommarek
6/30/15, 11:28 AM
#3

Ärlighet varar längst. Jag vet inte om du är skyldig att berätta för arbetsgivaren om precis vad du går till , men håller i stort med #1.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bläcket
7/17/15, 9:34 AM
#4

Har du provat att vända dig till facket? De har koll på dina rättigheter och borde kunna hjälpa dig med detta.

Upp till toppen
Annons: