Annons:
Etikettövrigt
Läst 785 ggr
[tililili]
7/3/15, 12:47 PM

boktips och uppföljning : brain over binge

Jag trillade över ett boktips, har laddat ner den och läser på läsplatta http://longfiles.com/wakmwa7i00tj/Brain_Over_Binge_-_Hansen__Kathryn.epub.html 

klicka på download file, inte de andra konstiga länkarna.

Den handlar om ett annat sätt att se på bulimi-problemet som jag tror passar mig, och kanske en del andra…när man passerat stadiet där bulimin är ett symptom på andra problem och har blivit problemet i sig…

Jag vet inte om jag skulle klarat att ta det till mig på detta sätt när jag var 13 och kräktes för första gången, eller när jag var 15 och i stort sett tvångsmatades av mina föräldrar för att jag höll på att träna och svälta ihjäl mig…och istället började kräkas igen.  Kanske när jag var 18, deprimerad och i stort sett hade gett upp hoppet om att någonsin bli frisk när jag gång på gång föll tillbaka till hetsätandet när jag försökte gå ner i vikt igen, ville till baka till anorexin och träningen. Definitivt när jag var 20, bodde i Skottland och tränade, ville bli stark och snabb, hälsosam på riktigt, mina mål var utbytta, jag åt bra…men föll gång på gång. Började på universitetet. Detta är mina lyckligaste år i livet, men även de förstörs av att jag hetsäter och kräks. Av vilken anledning då?

Nu är jag snart 24, jag har jobbat oerhört mycket med mig själv genom åren, det känns som att jag missat många år av mitt liv till sjukdomen då den tagit så mycket ork och kraft. Jag har gått hos så många läkare och psykologer, provat mediciner och terapier, läst självhjälpsböcker osv. Jag har nu ett bmi på 27 och väger 20-25kg mer än när jag vägde som minst, men har nog accepterat min kropp mer nu än då. Men har fortfarande inte kunnat sluta överäta och ibland hetsäta…

Nu ska jag iväg och bada med underbaraste människan i världen. Återkommer senare. Ville bara att ni skulle få möjligheten att läsa den här boken ni med. Ha det gott i värmen <3

Annons:
[tililili]
7/10/15, 3:56 PM
#1

Jag har fortfarande inte läst klart hela, men tycker att det är mycket som är bra i den. 

Det är väl en sorts mindfulness, men det fick en lite ny innebörd. Hon beskriver hetsätningssuget som "hjärnskrot". Reptilhjärnan, som går in när man är tillräckligt hungrig, eller förvägrat kroppen mat. Det som kanske framkallade den allra första hetsätningen. Sen, även om man äter som man ska så har hjärnan spårat in på fel väg. 

Jag har oerhörda problem med att jag vill äta om jag är trött eller trög i huvudet, det är väl antagligen kvar sen då jag faktiskt åt så lite i vanliga fall att det hjälpte om jag åt. De flesta får problem med hetsätning i samband med, eller efter en period av diet. De banorna, stigarna i hjärnan, finns sedan kvar om man en gång släppt fram dem. Men nu hjälper det inte att äta, jag har inget eg. behov av att få i mig de mängderna mat.

Hennes viktigaste poäng är att man aldrig behöver hetsäta på grund av att man mår dåligt på något annat sätt. Det är bara hjärnskrot som hjärnan skickar ut för att den är så inkörd i de banorna. Anledningen till att man hetsäter är inte att man är trött och ledsen, utan att man får ett sug. Och suger är bara hjärnskrot. Suget kommer inte för att du är trött, det kommer för att hjärnan är inkörd i de banorna. 

Har man aldrig fastnat i de banorna så får man inget sug efter att äta tills man mår dåligt för att man är trött. Den kopplingen finns inte. Däremot att har den som har bulimi kopplat ihop känslor med varandra som inte har något med varandra att göra. Och den ena känslan är bara hjärnskrot från en primitivare del av hjärnan. Den kan man stå över, för den har inget syfte utom när man är i extrema förhållanden. 

Livet kommer inte vara perfekt när jag slutat hetsa heller. Men den dag stigarna som framkallade ett hetsätningssug har växt igen kommer man kunna genomleva mycket utan att det problemet ska ta upp så mycket kraft att man inte orkar leva det liv man vill.

Har du problem med bulimi och vill bli frisk, inte anorektisk, utan frisk (!), så tror jag denna bok kan hjälpa dig. Jag har dock svårt att tro att tankesättet funkar om man inte äter tillräckligt med riktig mat. Då slås den mänskliga hjärnan ut av reptilhjärnan. Kroppen är smart.

Upp till toppen
Annons: