Annons:
Läst 4751 ggr
alanea
2015-07-28 11:22

Hjälp! Matschema!

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag är en 23 år ung tjej som har levt med anorexi i flera års tid.. jag har legat inlagd för det tidigare men är nu utskriven sedan januari. Jag är 160 cm lång och behöver gå upp lite i vikt. Är arbetslös för tillfället och min enda motion ör promenader med min lilla hund. Poängen är att jag inte vill att det ska eskalera mer utan därför ber jag om råd! Problemet är att jag blir oerhört triggad här hemma (bor hos far och hans familj, söker eget boende!) Och jag känner att jag börjar halka in på gamla dåliga vanor. Jag har svårt att äta, särskilt regelbundet och ibland de rätta mängderna… Jag önskar hjälp på ett bas-schema medans jag väntar på ytterligare vård och samtashjälp. (De har ej platser nu, jag står i kö) finns det någon här som har några exempel på sina matschema från tidigare behandling? Behöver mest en grundriktlinje att gå efter. Någon som vill dela med sig av ett matschema som ni har fått av dietist/behandlare? Tusen tack!

Annons:
hejhopp90
2015-08-19 21:45
#1

Hej. Jobbigt att stå i kö, ett tips är att söka i ett annat landsting eller genom vårdslussen.

Jag kommer ihåg mitt schema jag  jag fick av en dietist på sjukhuset när jag var inlagd.

Detta är för att endast finnas till, kunde röra mig max en halvtimmas promenad på detta. När jag skulle upp drack jag 3 extra näringsdrycker per dag utöver schemat (resorb).

Frukost (8):  2 mackor med pålägg + 1 glas juice + 1 glas mjölk.

Mellanmål(10): 1 frukt.

Lunch (12): Tallriksmodellen

Tex: 2 dl pasta + 5 köttbullar + 0,5 dl sås + 1 glas mjölk/juice + en frukt.

2,5 dl soppa + 2 mackor + en liten efterrätt + en frukt + 1 glas mjölk/juice.

2 dl ris + en laxbit + 0,5 dl sås + ett glas mjölk/juice + en frukt.

Mellis (15): 1 macka + ett glas juice.

Middag(18): Samma som lunchen

Kvällis (20): Samma som mellis

Hade lite olika alternativ på frukost och mellis.

Om det  är något du undrar kan du bara fråga :)

moizzz
2015-11-30 20:40
#2

Jag har samma schema men har näringsdryck också, skit jobbigt men jag klarar det nästan varje dag 🙋🏼

Trollhund
2015-12-08 12:53
#3

Vill bara påpeka, att om du ska upp i vikt men inte har näringsdryck som de som kommenterat ovan har så behöver du större mellis än matschemat i #1

Exempel på mellis kan då vara 2 mjuka mackor + 1 glas mjölk/juice eller 1 mjuk macka + 1 hård + 1 glas mjölk/juice eller yoghurt + flingor + en mjuk eller hård macka + 1 glas mjölk/juice.

Frukosten behöver också byggas ut med tex 1 skål yoghurt + flingor/musli eller 1 portion gröt + mjölk + sylt/äppelmos.

Upp till toppen
Annons: