Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1346 ggr
punkmusic
2015-12-30 01:03

TRIGGER Haft uns, nu påväg mot övervikt.

Jag har tidigare haft en uns med inriktning mot anorexia, hade alla symptom utom försvunnen mens då jag åt preventivmedel. Är 160 cm lång och vägde som minst 46 kg.

Nu ca 1 & 1/2 år efter påbörjande av normal ätande igen och någorlunda bra tänkande så börjar jag gå åt det andra hållet och har en vikt på 60kg (!). Jag har fått tillbaka mycket tankar och rutiner som var förknippat med mina ätstörningsproblem men istället för att äta lite och kalorisnålt har jag i princip vänt på det i praktiken även om jag vill det fortfarande i teorin. Jag äter mycket snacks och liknande, men jag räknar kalorier (som inte alltid lyckas i relation till mitt mål). När jag ätit något onyttigt (varje dag)mår jag väldigt dåligt psykiskt som i sin tur leder till att jag inte rör på mig mycket alls och äter mer. Jag gick tidigare till gymmet 5 dagar i veckan, nu betalar jag bara för gymkortet men får obehaglig känsla bara jag tänker på att jag ska gå dit och tiden mellan detta känner jag mig motiverad att gå dit och vet att jag "måste" dit. 

Var tvungen att skriva av mig, jag vet inte hur det blev på detta vis. Hur det hela vände, jag tycker förövrigt att jag tänker på vad jag äter med kolhydrat snålt och äter mer vegetariskt och utesluter rött kött och fläsk som jag tidigare ätit utan problem. Jag vägrar att köpa en våg då jag när jag vägde mindre vägde mig så ofta jag kunde under en dag och vet att det kommer att bli en trigger för mig.

Någon som har generella tips för att äta mer hälsosamt och inte räkna kalorier, eller ja, något. Känner mig vilsen i detta…. Det man haft kontroll över tappar jag nu kontrollen över samtisigt som den finns där i allra högsta grad då jag gör ett aktivt beslut i att öppna chipspåsen!

Står i kö för fortsatt psykbehanling av allmänt mitt psykiska mående då jag bytt stad.

Annons:
VildaVittra
2015-12-30 01:12
#1

Jag skulle inte börja fippla med maten på egen hand om jag var du, utan vända mig till en dietist som vet om din problematik. 
Däremot så kan du börja se över din motion. Motionerar du och i så fall med vad?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

punkmusic
2015-12-30 01:15
#2

#1 Jag brukar som sagt styrketräna (jag vet att muskler väger mer) 4-5 ggr i veckan, ej bröstmuskler då jag är opererad där och kanske köra 15-30 min kondition i mitt pass utöver nästan varje gång. Jag har för något år sedan varit väldigt dedikerad till detta och känner nu att det är jobbigt och ångestfyllt då jag inte lyfter lika mycket och gått upp i vikt osv. Det är en ond cirkel allt ihop.

VildaVittra
2015-12-30 01:19
#3

Är du mycket stillasittande? Åker bil/kommunalt till och från jobb/skola/vart du nu ska?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

punkmusic
2015-12-30 01:23
#4

#3 Ja, inte bil cyklar och går men bor centralt. Att tillägga är att jag precis slutat med Quetiapin som har viktökning som vanlig biverkning och har känt att jag börjat tagit lite mindre portioner iaf :)

Haha jag förstår din vink om att det är motion, det är just det med motivationen kring motion och det tunga som kommer i bröstet när jag tänker på det som är problemet då jag aldrig haft detta förut som är drygt.

punkmusic
2015-12-30 01:24
#5

#3 Jag bor även i en stad där man ej bör gå ut själv som ung kvinna när det blir mörkt, tyvärr

VildaVittra
2015-12-30 01:30
#6

#4 Det finns ju sätt att motionera som inte känns som motion. Exempelvis så är trädgårdsarbete ett bra "pass", så gillar du att odla är det en bra grej, bor du i lägenhet så kanske du kan få tag på en kolonilott eller fråga ägarna till villatomter i området om det finns ett hörn att hyra. 

Då blir det lättare med motivationen, om det är något man gillar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
punkmusic
2015-12-30 01:32
#7

#6 Det var ett bra tips, dock är jag student och jag har inte den ekonomin med just kolonilott men jag förstår absolut hur du menar!

VildaVittra
2015-12-30 01:37
#8

Kolonilotter utan hus kostar faktiskt inte så himla mycket, dessutom slipper du köpa grönsaker på sommaren och kan även odla för att spara i frysen till vintern. Odlingslotter i Göteborg kostar 500 per år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

punkmusic
2015-12-30 01:40
#9

#8 Oj vad billigt! Bor i en mindre stad men ändå central i Sverige så ska kolla upp det :)

VildaVittra
2015-12-30 01:54
#10

Säg till om du får tag på en, jag kan skicka lite smakprover från min frösamling till dig som "starta upp-present". Fröer är ju tyvärr ganska dyrt och det är ju tråkigt att bara odla ett fåtal sorter. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

punkmusic
2015-12-30 01:58
#11

#10 Åh tack! Vad gulligt av dig, jag ska höra mig för 👋

Upp till toppen
Annons: