Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 853 ggr
Low
2016-02-02 11:35

Preventivmedel, ätstörningar och depression

Hej,

Är 26 år, har ett regelbundet sexuellt förhållande med en kille och behöver därför något preventivmedel. Kondom är uteslutet.

Jag har dock alltid varit lite tveksam till hormoner… Dessutom tampas jag med ätstörningar och depression. Jag går på Fluoxetin 60mg varje dag, och det hjälper mot hetsätningarna och depressionen. Men jag är fullkomligt livrädd för att gå upp i vikt. Och vad jag förstått på många av mina vänner som går på hormoner så ökar ofta sötsug, en del får sämre hy m.m.

Såna utmaningar kommer jag definitivt inte kunna hantera med tanke på att jag knappt kan hantera vardagen idag. Kan ju varken äta normalt eller se mig i spegeln p.g.a. att jag känner mig så hemsk…

Vad har ni för erfarenheter av preventivmedel, depressioner och ätstörningar?

Annons:
[kanskemenbarakanske]
2016-02-02 21:18
#1

Jag gick ner i vikt av mina p piller (Yasmin). Fick även bättre hy! Hört att fler fått som mig men jag märkte verkligen skillnad då jag har PSOS. Så det är ju lite skillnad att gå från en hormonobalans, som jag hade, till att reglera hormonerna. 

försök att ät som vanligt tills att kroppen blivit van vid p pillerna. Sen har jag för mig att fettförbränning osv regleras av hormoner? Rätta mig om jag har fel. Så det kan ju vara en faktor till att man går upp. Men tror inte det blir stor skillnad om du äter som vanligt.

Sen detdär med depression skulle jag se som ett större problem. Har själv märkt av att min pms (blir otroligt deppig, ledsen osv) nu är starkare än när jag inte gick på p piller. Även min "allmänna" ångest som jag har (som typ alltid finns där) har blivit snäppet värre..

Upp till toppen
Annons: