Annons:
Etikettbehandling
Läst 2817 ggr
[gol199]
2/14/16, 6:39 PM

inläggning

Hej! nu är det så här att min läkare har skickat en remiss till sluten vården och jag ska gå på bedömnings samtal om några dagar. Någon som har bott på sluten vården ? Vad är era erfarenheter? Är jätte orolig för hur det kommer att bli och hur länge man måste vara där?

Annons:
[gol199]
2/16/16, 7:54 PM
#1

Någon?

Millahvanilla
2/19/16, 5:55 PM
#2

Hejsan

Jag har varit inlagd, på både BUP och Capio. Ingeting jag rekommenderar. På BUP var jag endast i ett par veckor, de förstod sig inte på äs alls utan det handlade om att få i mig mat och näringsdrycker. Capio var jag inlagd på i 17 veckor. De har ett enormt viktkrav, 1-1,5 kg i veckan. Alltså minst 17 kilo hade de velat att jag skulle ha gått upp under dessa veckor… Då jag bara gick upp 5 och sedan började tappa så blev jag utkastad. Capio var en rent helvete. Fruktansvärt. Allt handlade om viktuppgång och mat. Personalen såg oss som diagnoser, inte människor. Hade man ångest så fick man lugnande medicin och blev ombedd att hålla tyst på rummet. Perioden på Capio ledde till att jag började sjskada. Nä, satsa inte på Capio eller BUP. Mando har jag också hört är … ganska jobbigt. Satsa på SCÄ. Förjävligt där också men bästa alternativet. Lycka till!

[gol199]
2/20/16, 11:31 PM
#3

Ojdå det lät verkligen som en hemsk upplevelse, men har det blivit bättre nu?

[gol199]
2/24/16, 7:43 PM
#4

Vad ska man ta med sig?

Linn7
2/26/16, 9:11 PM
#5

Hej!

Jag har varit inlagd på SCÄ och Capio (även Psyk DS där emellan då de inte visste vad de skulle göra med mig). Senaste gången var för sju år sedan. Först och främst: Du måste lägga in dig för DIN skull och se hela inläggningen som en chans till att "kickstarta" den långa (men möjliga! ) vägen till att bli fri från din ätstörning. Nyttja tiden så mycket du kan - dvs ät upp dig ordentligt i vikt (jag menar verkligen ordentligt - ångesten kommer vara där men den avtar och blir mer hanterbar när du ligger åtminstone 5-6 kilo över den vikt du TÄNKER att du ska ha som frisk). Ingen läkare, psykolog eller behandlingspersonal i världen kan göra dig fri från ätstörningen - bara du gjorde dig sjuk och bara du kan göra dig frisk. Ignorera de andra brudarna/grabbarna som är inlagda - så fort du börjar jämföra dig eller härma efter de andra så är det ätstörningen du gynnar och inte dig.

Livsviktiga tips på vägen: Var FÖRBANNAD på ätstörningen - den vill att du ska vara rädd. Du vet inte vad du får som frisk men du vet vad du har som sjuk - det kommer bara kunna bli bättre. Var ÄRLIG från början - mot dig själv och mot personalen/familj/vänner. Ätstörningen är en stor lögnare och varje lögn du uttalar gynnar ätstörningen. Tydlighet dödar ätstörningar - tro mig, jag talar av erfarenhet. PRATA HÖGT - säg rakt ut vad ätstörningen säger till dig, låt den inte mala på i huvudet. Det kommer låta mycket dummare när du säger det högt än när det bara finns inom dig. SKRIV - skriv av dig allt som ätstörningen säger - om/när ångesten kommer så skriv ner den! När du sedan kan läsa igenom vad du skrivit kommer du slås över hur sjukt det är. Var ÖDMJUK inför dig själv och inför ätstörningen - den kontrollerar ditt liv och slår till när du minst anar det, därför måste du vara ständigt vaksam på den.

När du nått en hyfsad vikt men är långtifrån fri från ätstörningen kommer du förmodligen att skrivas ut - tyvärr är det så ätstörningsvården fungerar. Här gäller det att DU är tydlig mot DIG och de du har omkring dig att du inte är frisk bara för att du har en ok vikt. Så snart du blivit utskriven rekommenderar jag dig att söka dig till antingen Frisk&Fri (som har volontärer i form av kontaktpersoner som själva haft ätstörningar) eller till en coach, kommunikolog eller liknande som har erfarenhet av ätstörningar. 

Du vaknade inte upp en dag och hade ätstörningar - det tog ett tag att hamna där du är idag. Därför kommer du tyvärr inte heller vakna upp en dag och vara frisk och fri från din ätstörning MEN det GÅR att bli frisk. Alla kan bli friska - även du. Det viktigaste är att du tänker på din resa till ett friskt liv som ett heltidsjobb - detta är ditt primära fokus för en oviss framtid och därför måste du ignorera allt som kan utgöra störande moment i den resan. Detta är det viktigaste du någonsin kommer att göra - STORT lycka till! Jag hejar på dig :)

[gol199]
2/27/16, 5:27 PM
#6

tack så hemskt mycket Linn/ #5 , uppskattar verkligen din kommentar :) 

Kram❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: