Annons:
Etikettmat-och-recept
Läst 1951 ggr
[kanskemenbarakanske]
2016-02-20 16:32

vågar inte äta tillräckligt

Hej!

Är det någon mer än jag som har svårt att äta tillräckligt? Får liksom ångest om jag stannar på 2000 kcal per dag. Måste alltid ligga under det för att vara ångestfri. Sammasak när jag ser på min kaloriapp att jag nästan ätit rekommenderade intaget av fett eller kolhydrater.  Och har jag en dag gått över till kanske 2500kcal eller ätit för mycket fett så måste det kompenseras dagen efter..

Är det fler som tänker som mig? Liksom rädda för att inte ligga lite under för att vara säker på att inte gå upp i vikt?

Annons:
Katniss
2016-02-20 16:37
#1

Första steget hade kanske varit att radera kalorimätar-appen?

R.I.P. Anton 💔

[Indii]
2016-02-20 23:24
#2

Instämmer med #1. Teknikprylar i all ära, men de kan verkligen styra ens liv.  Som en liten jämförelse så gick jag alltid med stegräknare förut. Jag gick och gick och gick tills kroppen värkte bara för att slå mitt gamla rekord, inte för att jag egentligen ville. Så, radera din app, det kommer säkert att kännas tufft först, men bli bättre med tiden.

[kanskemenbarakanske]
2016-02-21 08:33
#3

#1 #2 Har jag inte kaloriappen räknar jag ändå i huvudet. Kan de flesta livsmedlerna i huvudet. Så räkna utan appen är också ett problem. Brukar då även lägga till kalorier i huvudet ifall att jag räknat fel..

[Indii]
2016-02-21 19:20
#4

#3 Att räkna i huvudet är en sak, men du är ju i alla fall inte "slav" under din app då. Jag vet hur det är att räkna kalorier, och att vara rädd för att gå över en viss gräns. Men jag började släppa på kontrollen lite. Du kan t.ex. börja med att välja en måltid per dag som du inte tillåter dig att räkna kalorier i speciellt noga. Med tiden gjorde detta (i alla fall för mig) det lättare att inte vara så slaviskt noga med allt jag stoppar i mig, även om jag fortfarande har "koll," men nu på ett mer hälsosamt sätt.

[Giiisella]
2016-02-27 23:53
#5

Håller med de andra, bort med appen!! Du kommer göra dig själv en stor tjänst!

iWontBite
2016-03-10 17:03
#6

Ja, bort med appen. Man räknar i huvudet hela tiden, men tro mig det är lättare att "råka" äta lite mer än man tror vilket då är ett plus för dig. Har du någon som kan "hjälpa dig", någon familj du bor med eller så?
Att ha någon som sitter och äter med dig/lagar mat /"tvingar" dig att äta kan hjälpa en hel del

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
Liv03
2016-03-17 19:13
#7

Jag känner samma sak som du, jag har haft en kaloriräknar-app men jag raderade den. Jag fick ångest om jag kommer över 100 kalorier, för jag ville (vill fortfarande) bli smal fort… Jag raderade den för jag var orolig att det skulle gå för långt, att jag inte skulle kunna äta något innan jag skrev in hur mycket i appen. Men det gick för långt endå… Nu äter jag ingenting istället…😞 Men radera den endå!!!! Det kanske går bättre för dig!!!

[Indii]
2016-03-17 20:01
#8

#7 Om du äter så lite tror kroppen att det är svälttider och spar så mycket på energilagren (fettet) den kan. D.v.s. du går inte ner i vikt i första taget, utan förlorar mest vätska (vilket kan synas på vågen) samt senare också muskler. Att svälta är inte alls bra, speciellt inte om du fortfarande växer. Kroppen behöver då ordentligt med näring för att utvecklas som den ska.  Dessutom blir du väl  väldigt trött av att äta så lite? Försök att söka hjälp, det finns alltid någon, i skolan eller i familjen som kan hjälpa dig att må bättre! 🙂

[Clifford5sos]
2016-03-20 23:39
#9

Är precis som du, 

Hade den appen på min iphone för några veckor sedan, men raderade den för att spara minne (skulle egentligen ta tillbaka appen igen, men blev aldrig av), så känner mig inte lika styrd längre på den fronten iallafall.

[Túrwen]
2016-04-03 14:47
#10

Kan förstå det där behovet att behöva räkna kalorier och ha kontroll totalt med exakta siffror. Men smartast vore om du tar bort appen och struntar i det där med kalorier innan du hamnar i en dålig cirkel. Jag har haft ätstörningsproblematik när jag var yngre och jag kan fortfarande inte låta bli att titta på baksidan av förpackningen och läsa kring kalorier . Jag har tarmsjukdom så måste läsa idag oavsett för att se att jag inte får i mig något som gör mig sjuk men i övrigt så vill jag slippa det där och äter det jag känner för.

Det där med 2000 kalorier är föresten en uppskattning av den genomsnittliga aktiva kvinnan och inget man måste förhålla sig till. Ät dig lagom mätt och njut av livet. Börjar vikten stiga uppåt eller sjunka nedåt kan det vara en idé och kolla om du får i dig tillräcklig men som sagt skippa det där med kaloriräkning. Det tar mer energi än vad det ger så att säga.

Upp till toppen
Annons: