Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 871 ggr
BoboTJ
2016-03-19 01:22

Jag behöver råd!

Det här kommer bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig. Hela mitt liv har jag varit överviktig, försöker gå ner i vikt men det är svårt att hitta en balans.

 När jag är i mina "hälsosamma" perioder drar jag det alltid för långt. Jag tränar ständigt, fylls av ångest när jag inte rör på mig. Har jag inte träningsvärk dagen efter har jag misslyckats. Det här kombineras med extremt lågt kaloriintag. Minns dagar då jag kunde äta lite soppa (kanske 300 kalorier?) för att sedan utföra tufft stalljobb och rida 2-3 hästar. 

Så här håller jag på i några månader tills jag kraschar. Ständigt förkyld, svimningar och blodprov som visar på olika brister. Till slut skriker min kropp i panik och min hunger går upp REJÄLT. Jag blir ett bottenlöst hål, kan bryta ihop och gråta för att jag är så hungrig att jag inte klarar av att laga mat. Även om jag äter tills magen gör ont så är jag fortfarande hungrig, eller blir hungrig igen en halvtimme senare. Inhalerar maten snarare än äter den. Till slut smakar maten ingenting för att jag äter så mycket, då börjar karusellen om…

Pendlar otroligt mycket i vikt, ungefär 75kg-120kg. Det är så himla svårt att hitta en balans, jag blir så lätt triggad. Får höra hur snygg jag är när jag gått ner i vikt, när jag sedan går upp igen möts jag av besvikelse. Försöker undvika saker som jag vet triggar, men det är tufft när personer runt mig inte riktigt förstår. Mitt liv står still för att jag väntar på att bli frisk, vet inte var jag ska ta vägen.

Annons:
VildaVittra
2016-03-19 01:57
#1

Jag vet inte hur långt gången din ätstörning är eller vart du bor, men skulle matkassar vara något för dig? Då får man med allt som behövs för ett visst antal måltider, recept brukar följa med. http://www.matkasseguiden.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

iWontBite
2016-03-21 10:35
#2

Tyvärr är det väl inte så enkelt som att bara ta det lugnt, men det är ju den enda lösningen på problemet. Har du pratat med läkare? Dietist, personlig tränare, kurator eller någonting? Någon som kanske kan hjälpa dig genom att vara med dig genom det hela och ser till att du inte kan göra slut på dig totalt eller ser varningsteckning i tid för att slänga in en bromskloss?
Matkasse tror jag säkert också kan vara en jättebra idé bara för att du inte kan välja att äta mer eller mindre näringsrikt.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

BoboTJ
2016-03-23 13:55
#3

Matkasse är väl ganska dyrt? Finns det bra vegetariska matkassar? Jag har kontakt med dietist som gav mig en "mall" på ungefär hur portioner bör se ut. Däremot märker jag hur jag fuskar. Äter 50-150 kalorier för lite vid varje måltid och skippar ofta mellanmål. Men jag jobbar på det. I början av april ska jag och min sambo träffa hans släkt för att hans pappa fyller år. Hans föräldrar hörde av sig och undrade om jag ville ha något annat än vad som brukar bjudas på. Tydligen äter jag för lite fika, de har koll på exakt hur mycket jag ätit varje gång. Det gör mig så stressad, hur ska jag kunna slappna av när jag känner mig så iakttagen?

VildaVittra
2016-04-01 11:56
#4

#3 Att äta för lite kostar din hälsa mer än vad en matkasse gör. Ja, det finns vegetariska matkassar, vad bra är enligt din matstörning kan jag inte svara på. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: