Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1078 ggr
Staris
4/21/16, 9:52 PM

Matrutiner

Hej! Lider av uns, alltså ätstörning utan närmare specifikation, har i perioder ätit alldeles för mycket och sedan spytt upp det eller inte ätit mycket alls. Det är påväg mot det bättre hållet men känns inte som om jag har någon stabilitet eller rutiner slls vlket jag gärna vill ha! Te.x så hoppar jag över både frukost och lunch, äter för första gången vid 3 oftast och antingen äter jag ingenting då eller så äter jag kakor, glass, läsk osv (hetsäter typ). Vill liksom få lite "kontroll" över vad jag äter så att jag inte tillslut äter så himla mycket, att jag istället äter måltider hela dagen som man ska göra. Det kanske är svårt att förstå vad jag menar men jag hoppas ni förstår! Så vad äter ni till frukost/lunch/middag och kvällsmat? Äter ni något mer under dagen? Vad gör ni när ni känner för att hetsäta? Det är ju svårt att tänka "åh men istället för att hetsäta ska jag nog laga ihop en sallad" det går ju bara inte. Vad har ni för rutiner kring mat? Hur tog ni ur er ätstörning? Hur ska man veta om man äter för mycket eller för lite? sorry för flummigt inlägg heh

###

Annons:
MynonaE
4/22/16, 4:55 PM
#1

Har börjat äta vegetariskt, med undantag för någon gång då jag äter lakto-ovo vegetariskt. 

Till frukost är det lite olika beroende på hur hungrig jag är samt hur mycket tid jag har. Men oftast smoothie med massa frukt, bär och vegetabilisk mjölk. Eller bröd med avokado och lite chiliflakes på. Ibland bara frukt. Dricker en kopp kaffe också.

Lunch brukar bli maten i skolan. Då tar jag i princip av allt som är helt vegetariskt (veganskt). Vi har ett stort salladsbord på skolan så fyller tallriken med det och så brukar jag ta potatis/ris/pasta/linser till det. Om jag är hemma händer det att jag äter något lättare och gör någon smoothiebowl eller sådär eftersom jag oftast då  ätit frukost senare. 

Mellanmål kan bli frukt, nötter, energibars, en liten oatly havredryck eller liknande. Dricker oftast en kopp kaffe också. 

Middag varierar mycket men jag gillar ris så det äter jag ganska ofta. Älskar att woka alla möjliga grönsaker i en stekpanna och ha på vitlökskrydda och chiliflakes. När detta är klart brukar jag ha i sweetchili-sås och låta det koka ihop till riset är klart. Jättegott! 

Är jag hungrig på kvällen  gillar jag att göra en portion havregrynsgröt och toppa med banan, hallon och så havredryck på det. Mmm :-) 

Har också haft ätstörningar vilket jag till viss del har kvar. Jag är väldigt rädd för att gå upp i vikt trots att jag ligger under gränsen till normalvikt. Men nu äter jag så att jag varken går upp eller ned i vikt och jag har aldrig mått bättre än såhär. Äter tills jag är hungrig, slutar när jag är mätt, äter regelbundet och relativt nyttigt :-)

Upp till toppen
Annons: