Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 863 ggr
[BeataJ]
8/17/16, 5:29 PM

Kan man hjälpa på något sätt?

Hej, jag har en kompis som jag har kännt i snart två år. För ungefär ett år sedan började hon äta mindre och mindre. Hon kan också väldigt mycket om hur mycket kolhydrater, fett mm. som olika sorters mat innehåller, (inte för att det finns särskiljt mycket hon inte kan mycket om). Iallafall så verkar det inte som att hon mår särskiljt bra, med tanke på att hon beter sig ungefär som jag gjorde för ett halvår sedan, då jag hade en ätstörning, (för mig har det blivit mycket bättre nu, och det har aldrig varit särskiljt allvarligt). Jag är orolig för henne, och vill inte att hon ska behöva få någon ätstörning, för jag vet hur det är. Jag är fortfarande inte helt säker, men om det är som jag tror så vill jag hjälpa henne att må bättre. Jag vill inte göra någon alldeles för stor grej av det, eftersom jag som sagt inte är säker. Någon som har några tips på hur jag kan hjälpa henne? /Tuva

Annons:
[Hukanson]
8/17/16, 5:36 PM
#1

Jag tror att det ligger ett värde i att intressera sig för vad man äter, veta vad det är man stoppar i sig för att lära sig leva med kontroll vilket är ett värde att kunna göra. Men sen är det en annan sak om det blir kombinerat med något skönhetsideal eller mindrevärdeskomplex som börjar plåga kroppen med sitt tyranni. Ta reda på vilka sorger din vän har och hjälp henne med dem. Bringa ljus i mörkret. Då kan matintresset bli livsbejakande och en kompetens att växa med. Se på Mat-Tina!

[BeataJ]
8/17/16, 6:54 PM
#2

Ok tack

[Catrin891211]
9/10/16, 6:51 PM
#3

Har själv haft ätstörning. Är frisk nu. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Men framförallt tjata INTE när man äter. Har varit inlagd tre gg. Och det var det jobbigaste i hela mitt liv. Hoppas det är ok att jag är med här fast jag är frisk nu. Men jag tänkte om jag kan hjälpa någon. För det är en jätte jobbig sjukdom ?

Upp till toppen
Annons: