Annons:
Etikettövrigt-psykiskt-dåligt-mående
Läst 2265 ggr
LittleBigPride
9/22/16, 4:13 PM

Är detta en ätstörning?

Hejsan! 

Jag är en 14 årig tjej som har ett problem..

Jag tror jag har en ätstörning.., det är nämligen såhär att jag har velat gå ner i vikt, även om jag är måttligt underviktig (174cm, 52kg, BMI: 17,6). 

Grejen är att jag vet att jag är underviktig och smal, men jag ser mig inte som smal såvida jag inte har ätit nyttigt i några dagar, min nyttiga mat består av en rätt mängd fett, protein och kolhydrater, och jag äter rätt stora mängder eftersom att jag vill inte svälta mig själv.

Däremot när jag väl äter sött så mår jag bra, men dagen efter får jag sådan ångest och kollar mig direkt i spegeln för att se om jag blivit "fetare..".

Jag vet att detta bara är en inbillning men jag vill inte känna såhär längre! Jag vill kunna äta onyttigt någon/några dagar i veckan utan att känna att jag kommer gå upp i vikt eller bli fet för den delen.

Är detta en ätstörning? Isåfall, hur botar jag den utan att gå till någon terapeut?

Annons:
bullen73
9/22/16, 4:34 PM
#1

Jag har själv haft samma problem, men jag vet inte om jag skulle kalla det för "ätstörning". 

Jag skulle säga att det vore bra om du inte tänkte så mycket på vad du äter, självklart är det bra att äta nyttigt och mycket.

Men hur du kommer över detta har jag inte riktigt något bra tips för, mer än att exempelvis titta på YouTube. Ida Warg är en YouTuber som håller på mycket med kost och hälsa, så där kan du säkert få något att tänka på istället för att tänka på din egen vikt och matvanor.

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

[BeataJ]
9/22/16, 10:00 PM
#2

Jag har ett liknande problem… Jag vet att jag är smal, och har bmi typ 16, men jag får alltid ångest när jag har ätit något onyttigt. Jag äter annars väldigt lite, och det blir mindre och mindre. Jag vet att jag inte behöver gå ner i vikt, men endå känns det som att jag behöver…

hellousix32
3/22/17, 6:36 PM
#3

#1 Jag sitter i samma sits som henne, så tror att hon skulle få mer ångest att se någon annan äta nyttigare än henne.

(Endast baserat på mina erfarenheter, inte på hennes så jag kan möjlitvis ha fel😃)

RainyDays
4/26/17, 3:03 PM
#4
[Shia]
5/21/17, 10:45 PM
#5

Det bästa du kan göra är att prata med någon. All ätstörning börjar någonstans

Upp till toppen
Annons: