Annons:
Etikettövrigt
Läst 1391 ggr
[BeataJ]
2016-10-24 16:14

Är det en ätstörning och man vet om den?

Jag gillar inte att äta. Jag får ångest och mår dåligt. Själv tycker jag att jag är tjock, och att jag bara blir tjockare. Men andra säger att jag är för smal. Jag har kollat mitt bmi många gånger, och det ligger på ca 16, vilket är ungefär normalvikt för min ålder. Jag känner alltid att jag måste vara smalare än alla andra. Jag äter väldigt lite i skolan, jag vågar inte skippa lunchen helt, för jag är rädd för att en lärare märker och blir arg. Hemma äter jag lite mer än i skolan, för jag är mer rädd för mina föräldrar än mina lärare. Jag vet att det inte är bra att tänka för mycket på vikten osv. Jag kan ganska mycket om ätstörningar, och jag vet att det inte är bra att få en sådan. Jag är också medveten om att jag är normalviktig, och att jag inte behöver gå ner i vikt. Men jag vill ändå, för jag tycker jag är tjock, och jag mår dåligt över det. Är det här en ätstörning??

Annons:
Cragan
2016-10-24 17:17
#1

låter som BDD men kan vara ätstörning med fast jag är ej utbildad för att sätta någon sorts diagnos.

[BeataJ]
2016-11-23 19:42
#2

Jag tror nt det är bdd

Bläcket
2016-12-10 09:24
#3

BMI 16 är inte normalvikt utan undervikt. Gränsen går vid BMI 18,5. Du skriver själv att du vet att du inte är tjock, men du själv tycker att du är det och du mår dåligt över detta. Jag uppmanar dig att vända dig till skolsköterska, -kurator eller ungdomsmottagningen för att få hjälp. Du förtjänar att må bra och trivas med dig själv och din kropp.

ApanAnn
2016-12-18 00:13
#4

BMI är ett helt värdelöst mått för att bedöma vilken vikt som är normal, men om andra tycker att du ser för smal ut kan det säkert ligga något i det, och du verkar inte må bra av den här situationen. Det låter som om du skulle behöva prata med någon om det här. Finns det någon vuxen i din närhet du litar på? Håller med #3 om möjliga ställen där du kan få hjälp.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: