Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1890 ggr
OlgaMaria
12/21/16, 1:37 PM

Kommentera att någon är smal

Jag har hört många gånger från smala personer att det är oerhört kränkande och irriterande när någon kommenterar att de är smala. Och anorektiker påstår ofta att folk skulle bli äcklade över att de är så tjocka, eller att folk skulle bli äcklade ifall de började äta normalt. Jag bara fick en fundering nu - kan det vara positivt att kommentera en anorektikers vikt i vissa fall? Kan det bidra till att de får bättre verklighetsuppfattning ifall en främling t ex skulle gå fram och prata med dem om vikten? Det är absolut inget jag någonsin gjort. Man har ju typ fått lära sig att så gör man inte. Men ibland när jag sett kvinnor som är ute och går en rask promenad som är uppenbart anorektiska, finns liksom ingen tvekan, så känner jag bara i mitt inre att jag vill gå fram och prata med dem. Men det känns som att det man lärt sig är det socialt rätta är att låtsas som ingenting. Men hur vettigt är det egentligen? Man ser ju en människa som skadar sig själv enormt. Borde det inte vara naturligt att försöka göra någonting? Vad tänker ni? Jag började tänka efter att jag såg den här videon med en tjej som blev stoppad och övertalad att åka till sjukhus… http://www.littlethings.com/lauryn-intervention/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Calcifer
12/21/16, 1:48 PM
#1

Inte med en främling, aldrig i det fallet, tycker jag. Grejen är att man vet inte VART i deras ätstörning de ligger - eller OM de ens har en. Det finns de som ser ut som anorektiker publikt, och beter sig som det publikt, men det är absolut inte fallet. Jag har en nära vän som kan väga så lite som 50 kg ibland, och då är hen alltså EXTREMT utmärglad. Men det finns ingen ätstörning inblandad, och hen har stora problem med att få på sig vikt och får hjälp av dietist och läkare etc. Men hen hatar när folk påstår att hen "måste" ju ha en ätstörning.

Sen även OM personen är anorektisk, så finns det ju flera olika stadier de kan befinna sig i. Antingen är de medvetna om sjukdomen och kämpar stenhårt med den. Eller så är de medvetna men vill/kan inte ta tag i det. Eller så är de inte ens medvetna om problemet. Varför ska en främling då vara den som dyker upp och "informerar" dem om deras sjukdom?

Jag gissar på att om du t:ex tappat hår pga någon annan anledning än cancer inte skulle tycka det var jättekul om folk kom fram från ingenstans och sa "ja, du har ju cancer hur går det med behandlingen, kommer du överleva eller dö?"

Nu tror jag inte att du skulle säga nåt så pass abrupt till någon du misstänker är anorektiker, men du kanske ser varifrån jag kommer? Jag har haft en ätstörning, dock åt andra hållet, och det var så jäkla jobbigt jämt att få kommentarer kring vikt. Även om jag hade gått ner för en gångs skull, för ätstörningen låg jämt och gnagde och jag ville inte att folk skulle prata om min vikt alls, den var och är privat.

Jag förstår hur du tänker och känner, men tyvärr kan man göra mer skada än nytta. Sen finns det såklart alltid solskenshistorier - men det är inte alltid så det blir.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
12/21/16, 1:53 PM
#2

Om man är så pass sjuk att man svälter sig själv så spelar det nog ingen roll vad en främling, som dessutom inte har någon betydelse för en, säger. Ofta kvittar det ju att till och med familj och vänner bönar och ber, så jag har svårt att tänka mig att en främlings åsikt skulle göra någon som helst skillnad.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annielle
1/3/17, 4:27 PM
#3

Jag har tänk samma sak som dig många gånger, speciellt är det en utmärglad kvinna jag brukar se powerwalka i skogen nära där jag bor, men jag vet ärligt talat inte vad jag skulle säga till henne som skulle kunna hjälpa henne och inte bara få henne att må sämre i stället?!?

Känns så fel att låtsas som ingenting hur som helst.

Sen finns de ju de som faktiskt är sjuka av andra anledningar än anorexi även om det kan se ut så och faktiskt mår dåligt över hur magra de ser ut, där vill man ju inte förvärra situationen för dem och uppmärksamma deras problem så att de mår ännu sämre (på samma sätt som man ju ill exempel inte går fram till någon som har en massa finnar och säger något om det)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

IceTee
1/8/17, 7:54 PM
#4

Helt ärligt, om jag ser ur min synvinkel jag hade när jag var underviktig som femtonåring så tyckte jag om komplimanger för min vikt och min kropp. Men det ledde ju istället till att jag tänkte att jag är på rätt väg. Blir jag ännu smalare blir jag ännu finare

Nä, jag tycker inte man kommenterar andras vikt. Punkt slut färdigt. Det är så otroligt trist att folk fått för sig att det är okej, jag hatar det rent utsagt.

Medarbetare på Skor iFokus

IaMiaMaria
1/31/17, 7:32 PM
#5

Nej absolut inte gå fram till en främling och diskutera ens vikt. Har man en nära vän som man är orolig för, okej. På en schyst sätt visa att man bryr sig.

Jag är riktigt överviktig och har problem med mat åt andra hållet och skulle bli förbannad om en främling kom fram till mig och diskuterade kost och hälsa med mig. Som sagt de vet inget om hur mycket man kämpar och vad man gått igenom.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Maria
1/31/17, 8:10 PM
#6

Jag förstår inte tankegången alls.

I länken så är det ju andra på gymmet där hon tränar som tar tag i detta och de har uppenbarligen följt henne ett tag och sett den negativa förvandlingen men man går ju absolut inte fram till en främling och påpekar dennes vikt. Hur tänker man då?

Det gör man varken om en människa är överviktig eller underviktig. Båda tillstånden är farliga för kroppen men det angår inte främlingar då man inte har en susning om orsak.

Jag blir riktigt upprörd över hur man ens kan tänka så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: