Annons:
Etikettbehandling
Läst 2237 ggr
laiinadp
2016-12-21 20:09

Bli inlagd för behandling

Jag har inte kollat igenom forumet här osv, så jag ber om ursäkt om jag missat nån aktuell tråd eller om det redan finns miljoner trådar om just det här. Men jag undrar bara om någon blivit inlagd när de blivit behandlade för en ätstörning? 

Jag var idag på Mandometer i Huddinge för en utvärdering osv, TRODDE jag. Tydligen hade de redan lagt fram en plan om mig. Jag skulle nämligen bli inlagd direkt på plats och få heldygnsvård eftersom att jag väger för lite och har alldeles för lågt BMI. 

Jag tackade dock nej, för allt kom så plötsligt och jag fick inte tänka igenom ordentligt, eftersom att de som satt i rummet med mig stirrade på mig och ville ha svar direkt. 

Jag tyckte inte att de var speciellt snälla, och jag vet att det är för det bästa, men de var väldigt hårda och jag klarar inte riktigt av att bli "kritiserad" i det tillstånd jag är i just nu (har både depression och en "svält"-ätstörning). När jag sa nej sa de rakt ut också "ja, då kommer du att dö snart". Det var den enda hjälp de kunde erbjuda mig, och de andra två ätstörningsklinikerna i Stockholm är både fulla och skulle också lägga in mig för vård. 

Nu när jag fått tänka till under dagen så känner jag att jag ändå kanske kan bli inlagd och få hjälp. Det vill jag bli när jullovet är slut (9 januari), dock beroende på hur det ser ut kring regler osv. De ville strikt att jag skulle börja äta fisk eller fågel, men jag som har varit vegetarian i 11 år och starkt håller vid det så vägrar jag att följa det. Kanske kan man komma på andra lösningar. Jag vill heller inte bli "fast"; att jag inte kan gå ut med kompisar, gå till skolan, kanske sova hemma eller hos pojkvän/vänner någon natt då och då. Jag vill ju såklart även få hjälp med depressionen när jag är där. 

Jag vet att det ser olika ut på olika ställen, men ni som har varit inlagda - hur såg det ut för er?

Jag vill bara få nån sorts överblick över hur det ser ut, för jag är vettskrämd. Både för om jag väljer att bli inlagd, och om jag väljer att inte bli det.

Hjärta

Annons:
Agafia
2016-12-21 20:15
#1

Min brorsdotter blev räddad till livet av detta team ! Hon har ett bra liv idag istället för att ha tynat bort i sin Anorexi . Släpp kontrollen låt dom hjälpa dig tillbaka till livet .

Aleya
2016-12-21 20:27
#2

#0 inte varit inlagd. Och jag kan förstå om du blev rädd av det dom sa. Men det hemska är är att det är sanningen. Om än inte sagt så diplomatiskt. Och jag säger som #1 släpp kontrollen. För just nu är du egentligen inte i ett förhandlingsläge om dom vill lägga in dig så pass fort. Du måste lägga på hyllan att få som du vill i detta fallet. Det är aldrig kul att ligga inne på sjukhus, men tänk dig om du skulle ha en allvarlig sjukdom så du skulle behöva behandling med mediciner varje dag, då skulle du inte kunna åka hem. Det är nog samma med din ätstörning. Att du kanske i början inte kan eller får åka hem och hälsa på vänner. Det kan vara så i värsta fall.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-02-17 09:40
#3

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

laiinadp
2017-02-17 17:57
#4

#3 Jag kontaktade aldrig dom igen. Har börjat med kontakt hos Stockholms centrum för ätstörning istället, vilket jag hittills är ganska nöjd med. Jag är där minst en gång i veckan, till skillnad från alla andra ställen (inom psykiatrin) då jag fått vänta flera veckor mellan mötena. Jag är inte inlagd. Har även fått en diagnos från SCÄ - anorexi.

Dessutom  har jag gått över till att vara helvegetarian, vilket är något jag faktiskt är stolt över (det enda jag är stolt över).

Hjärta

Upp till toppen
Annons: