Annons:
Etikettövrigt
Läst 1802 ggr
IceTee
2017-01-08 19:32

Behandling från omgivningen

Det här tar väldigt mycket av mig att posta då jag helst inte pratar om detta alls. Till att börja med så vet jag inte ens om jag har en ätstörning. Jag räknar kalorier, ogillar mutt utseende extremt (speciellt mage och lår. Börjat bli lite grinig på armarna också.) och försöker att låta bli att äta. Finns några andra saker till jag helst inte tar upp. I alla fall. Jag har försökt prata med min omgivning om detta, men det känns bara som att allt blir värre då. De blir griniga när jag inte äter, och när jag säger att det känns jobbigt svarar de med att de inte kan tvinga mig att äta. Det är ju sant. När jag väl äter måste jag be om att de ska säga att jag var duktig som åt fast jag inte ville. Är det såhär det ska vara när man försöker öppna upp sig för de som står närmast? För jag funderade nästan på att söka hjälp ett tag, men nu är allt så infekterat och jobbigt att jag skiter i det.

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Calcifer
2017-01-08 21:04
#1

Tycker verkligen du ska försöka söka hjälp! Nu är jag inte så insatt för jag sökte aldrig någon hjälp (jag led/lider dock av tvärtom ätstörning, dock) och det ångrar jag verkligen. Men det finns hjälp att få, för man ska inte behöva må dåligt kring något så basiskt som mat, oavsett hur eller varför man gör det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IceTee
2017-01-08 21:45
#2

#1
Känns så löjligt att söka hjälp när jag fortfarande ligger på en hälsosam vikt 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
2017-01-08 22:09
#3

#2 Men det är ju jättebra att göra det innan du riskerar att bli sjukligt undernärd? Stoppa det innan det går för långt att stoppa!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-01-09 23:32
#4

Tråkigt att du känner och upplever saker som du gör. Men det folk inte vet mycket om och blir chockad över kan dom tenderar till att dom försöker undvika. Dom vet inte riktigt hur dom ska bete sig. Men jag måste fråga varför du känner att det inte är någon idé att söka hjälp när du ändå själv vill? Det är ju din kropp som kommer förstöras av denna sjukdomen. Och du har bara en kropp, och känner du att detta inte känns bra så sök hjälp om än du inte känner att du har folk bakom dig så tänk på dig i första rum. Innan det blir värre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2017-01-20 01:21
#5

Grejen är att jag inte ens vet vart jag ska vända mig. Enda ställena jag hittar är psyk på sjukhuset och ätstörningsmottagningen. Båda känns rätt överdrivet med tanke på att jag inte ens är underviktig

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
2017-01-20 01:28
#6

#5 Men din vikt är faktiskt inte relevant om ätstörningsbeteendet finns där!

Alltså, många med t:ex bulimi blir aldrig underviktiga utan kan t.o.m. ha en del övervikt. Men de har ju såklart samma rätt som någon som är underviktig att söka hjälp! En ätstörning hänger ihop med ens förhållande till mat, inte bara med vikten. Och som jag nämnde tidigare, det är ju nu du har en chans att stoppa ätstörningen innan du blir underviktig och kanske gör en fruktansvärd skada på kroppen! 

En gammal bekant till mig kämpade med anorexi tills hon vägde alldeles för lite, vilket nu över tio år efter att hon vann kampen inte kan utöka familjen mer fast både hon och hennes man vill. Två barn klarade hennes kropp knappt att ge henne, att försöka med ett tredje skulle kunna vara en dödsdom.

Sätt ner foten och sök hjälp innan det går för långt!

Ring ätstörningsmottagningen under deras telefontid, förklara situationen, och fråga hur du ska gå till väga för att få hjälp.

Det är inte överdrivet, det är jättebra av dig att ta tag i det i tid!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
IceTee
2017-01-20 12:45
#7

Imorgon ska min kille hjälpa mig att ringa psyk på sjukhuset (de har telefontid dygnet runt) och fråga hur de tycker att vi ska göra. Vart vi kan vända oss liksom. Jag verkligen hatar att prata i telefon och jag vet att det här är en sådan grej jag skulle hala ut på om jag skulle göra det själv

Medarbetare på Skor iFokus

Aleya
2017-01-20 12:53
#8

#7 bra att du får hjälp av pojkvännen. Hoppas det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2017-01-20 13:58
#9

#7 Jättebra att du får hjälp med det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IaMiaMaria
2017-01-31 19:36
#10

Hur har det gått för dig TS? Ringde ni och fick nåt stöd?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

IceTee
2017-02-03 20:08
#11

Sökte faktiskt hjälp, till slut. Min omgivning har blivit mer förstående och stöttar mig på ett annat sätt. Väntar på att få svar från mottagningen nu

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
2017-02-03 20:08
#12

#11 Jättebra gjort! Är stolt över dig!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IceTee
2017-06-01 22:41
#13

Lite update från idag:
Sökt hjälp på en annan klinik som jag hör väldigt bra om (Resund i Malmö)
Lång historia kort: de höll med om anorexia-diagnosen mottagningen i Halmstad satte och nu står jag i kö för att börja dagvård. Det kändes som att de verkligen tog mig på allvar, och de erbjuder hjälp för anhöriga också genom att dels ha gruppmöten ibland, och dels vill de mer än gärna att närstående är delaktig i behandlingen i form av att följa med på möten och sådant (självklart inte ett krav och självklart inte alla)
Just nu är jag glad att jag stod ut när jag satt där i väntrummet och var så rädd och nervös att jag nästan grät. Har fortfarande inte riktigt förstått att jag faktiskt har anorexia och att jag har en riktig ätstörning. Jag har helt enkelt för lätt att förminska mig själv och mina problem

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Aleya
2017-06-01 22:43
#14

#13 skönt att det börjar ordna sig för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: