Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 3029 ggr
saloot
2017-01-10 21:15

Extremt hungrig

Hej!

Har haft en ätstörning sedan 2014 men har sedan ca mitten av 2015 hållit en bra vikt. Men i september 2016(dvs ca 3 månader sen) blev jag extremet hungrig. Jag tränar rätt mycket och äter väldigt hälsosamt. Men jag är extremt hungrig. Vaknar mitt inatten och är hungrig. Jag gick snabbt upp 15kg, på typ 1-2 månader. Och nu har jag gått upp ca 3kg till eftersom jag finns min mens igen. Men problemet är att jag gick från 53kg(precis normalvikt) till ca 70(övervikt)!!!!! JAG HAR PANIK???? ÄR JAG ENSAM? :( Vill liksom inte vara överviktig men jag är så sjukt hungrig. Och NEJ det är INTE hetsätning. Jag äter typ lax, keso, grönsaker, fullkornsris osv. INGENTING onyttigt. Och jag är hungrig.

Annons:
VildaVittra
2017-01-10 21:21
#1

Hade du ingen mens innan du gick upp i vikt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

saloot
2017-01-10 21:25
#2

Nej, jag hade ingen mens när jag började gå upp i vikt.

VildaVittra
2017-01-10 21:38
#3

Det låter ju som att du var underviktig. Hur lång är du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-10 21:41
#4

Något annat som har ändrats? Stress, flytt, annat rörelsemönster, graviditet, sjukdom, ändrade matvanor m.m kan påverka både hunger och vikt (ja du kan vara gravid även om du blöder så finns det minsta lilla misstanke så är det bäst att ta gravtest).

Jag var själv väldigt hungrig när jag var yngre och tex en flytt ändrade mina rörelsemönster just lagom att jag gick upp 15 kilo på några månader utan att något var fel. Sen flyttade jag igen och då gick jag ner dessa kilon på mindre än ett halvår. Men jag hade ingen ätstörning i grunden (även om jag anklagats för det för jag var alltid liten som ung).

Bäst är det ju att kontakta läkare om du inte alls vet vad problemet är. Man kan gå upp pga sjukdomar också, gärna nån läkare som vet lite om ätstörningar också (om det finns nån på vårdcentralen som gör det).

edit: eller om du var underviktig så kan det vara kroppen som känner att den behöver ta igen sig

l'm back

saloot
2017-01-10 21:57
#5

Jag pendlade 1-2kg precis på gränsen till underviktig. Men varför blev jag överviktig istället? Jag vill bara vara normal…

Och nej jag är inte gravid. Jag är oskuld. Är i kontakt med flertalet läkare, men de bara slussar omkring mig till varandra. Idag träffade jag en anorektisk läkare som bara shame:ade mig och sa att jag måste sluta hetsäta. Vill jag INTE gör.

saloot
2017-01-10 21:57
#6

Tack för att ni tar er tid att svara förresten! <3

Annons:
tlover
2017-01-10 22:01
#7

#5 Ok, då är det ju lite svårt att vara gravid. 

Har du några andra symptom eller är det bara viktuppgång?

Är det något som ändrats sen före 3 månader? Även tex mediciner kan på verka aptit och vikt

edit: och hur gammal är du? Håller du på att växa fortfarande så kan det vara det, typ en växtspurt på G (man kan växa ganska länge om jag minns rätt, 21 tror jag)

l'm back

VildaVittra
2017-01-10 22:10
#8

#5 Fast för din kropp kan den vikten vara underviktig vilket just avsaknaden av mens tyder på. Man ska inte stirra sig blind på BMI-siffrorna, de är inte skrivna i sten. Skulle jag väga det minsta enligt BMI för min längd så skulle man kunna räkna alla mina revben med ögonen, jag har alltid varit muskulös och väger således mer. 

Vad jag tycker du ska göra är att be om att de tar dina blodvärden, det för att se om du faktiskt har någon brist. Jag har kronisk B12-brist och när det värdet dalar för lågt kan jag utan bekymmer smälla i mig en hel stek och ändå vara sugen på mer kött. Så din hunger kan just vara att det är något du inte får i dig tillräckligt av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
2017-01-11 06:46
#9

Jag skulle föreslå att du går till läkare ts och ber att dom kollar dina värden. Kan ju vara en brist av något. Och be dom speciellt kolla din sköldkörtel. För man kan bli himla hungrig och gå upp snabbt i vikt om den spökar. #7 nja man växer klart innan. 16-18 så är man klar på att växa på längden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2017-01-11 07:18
#10

#9 fast det var väl snittet? Vissa växer ju längre tid. Men jag håller med om att det ska kollas upp hos läkare även om det skulle vara misstänkt växtspurt, för är det inte det kan det ju vara tex en värre brist

l'm back

Aleya
2017-01-11 07:31
#11

#10 jag har nog inte sett någon över 18 växa. Och tjejer verkar sluta växa ännu tidigare. 15 -16 skulle jag säga. Men aldrig hört siffran 20 förutom då det kommer till bröst och att dom kan växa till 25. Men nog om växa, det är ot. Men visst kan det bero på växspurt som du säger om det är i den åldern. Men som sagt skulle nog ett enkelt blodprov för att kolla sköldkörtel, b12 osv är nog bra att kolla för att utesluta brist.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2017-04-14 14:41
#12

#11 jag lyckades på något sätt växa nästan en cm mellan typ 17 och 21. Blev väldigt förvånad själv!

Medarbetare på Skor iFokus

nypisnina
2017-04-18 15:12
#13

#11 Jag växte min sista cm mellan att jag var 18-20 år.

Annons:
Kasp
2017-04-27 23:36
#14

Känner igen mig, är i en sådan period nu. Så sjukt hungirg! Känns som att det inte spelar någon roll hur mycket jag äter, har dock svårt att tillåta mig att äta mer än vad jag "tänkt". Så skulle nog inte kunna ta ex ett extra mellis. Tänker på mar jämt. Det är typ det enda som mina tankar tas upp av och jag skäms så mycket och känner mig så konstig. Mat är det enda jag ser fram emot på dagarna, vad och när jag ska äta. Njuter av mat och vill bara äta typ jämt. Som sagt känner mig konstig. Går det för lång tid tills jag "får" äta nästa gång känner jag mig nere, vet inte vad jag ska göra för det enda som känns roligt är att äta. Resten av tiden blir mest att jag försöker fördriva tiden tills jag får äta igen. Känner mig helt knäpp.

[Shia]
2017-05-16 21:31
#15

försök äta regelbundet och skaffa dig en vana. SLÄNG bort vågen, den e inte bra för dig. Din kropp kan ta igen sig efter att ha varit i så låg vikt.

Upp till toppen
Annons: