Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1206 ggr
Kasp
2/22/17, 3:10 PM

Kroppen

Jag har flera frågor. Det är sådan träningshets i samhället och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte träna, är det ett måste för att må bra och leva hälsosamt? Räcker en promenad på 20-30 minuter cirka 5 gånger i veckan som träning? Eller behövs mer muskelstärkande träning? En annan fråga är gällande ätstörningar, vid en viktökning upplevde jag att jag såg större ut än vad jag borde. Jag såg inte överviktig ut men trots ett bmi på 16.5 såg jag ut att ha ett bmi runt 20 och fick kommentarer om att jag såg normalviktig ut. Kan vikten man gått upp fördelas annorlunda till en början och få en att se större ut? Jämför jag med bilder från innan ser jag något större ut än jag gjorde då trots att jag på bilderna från förut hade ett frisk och högre bmi. Växer man i den "nya" kroppen och ser mindre ut när det gått ett tag eller hur fungerar det? Har sett andra som tagit bild när de precis blivit frisk och sedan en bild ett år efter och då har vissa gått upp 5-10 kilo till men ser ändå smalare ut än när de precis blivit friska. Är det under tillfrisknande från anorexia bra att röra sig, ex promenader? Jag hoppas att jag kan få svar på frågorna.

Annons:
Miniminnie
2/26/17, 7:00 AM
#1

Tillfrisknande av anorexi är en lång väg, vid första delen av tillfrisknandet anser jag att träning är ett förbud, när man dock kommit en längre bit på vägen så kan man ju börja promenera men absolut inte motionera mer än så för det kommer bara trigga.

sjukkatt
2/28/17, 6:38 AM
#2

#1 Håller med..det är väldigt lätt hänt att man faller tillbaka i ätstörningsträsket om man börjar träna för tidigt..

Tar det som du känner och nej man måste inte träna bara för att "alla andra" gör det. Kör på det som känns bäst för dig och vad du mår bra av!

Kasp
3/12/17, 7:09 PM
#3

Även när man blivit frisk då? Räcker det med att promenera 20 minuter nästan varje dag för att må bra och undvika sjukdomar? Räcker det som "träning"? Skulle gärna vilja ha svar på mina andra fråga också, ingen verkar vilja beröra den… :(

sjukkatt
3/13/17, 6:35 PM
#4

#3 Din andra fråga kan jag tyvärr inte svara på :-/. Jag har ingen aning om det faktiskt, men hoppas också på svar då jag själv lider av just ätstörningar..

När jag var frisk tog jag enbart promenader och jag mådde inte sämre för det, men om du är orolig så börja på något du skulle kunna tänka dig. Finns ju en massa som dans, tabata i grupp, geocaching. Har du tillgång till hund eller häst så får du ju mycket bara där. :-) Men du ska ju göra det för att du vill och inte för att du måste.

Hoppas mitt svar hjälpte lite :-P

sjukkatt
3/13/17, 6:53 PM
#5

Att jag inte mådde sämre med enbart promenader där var ju fysiskt jag menade nu så du inte missförstår mig där..

Upp till toppen
Annons: