Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 1010 ggr
Plantbaserad
3/9/17, 11:55 AM

Följder av ätstörning (?)

Hej. Jag har försökt att hitta svar på mina frågor, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, så jag tänkte testa här! 

Under flera års tid så har jag kämpat med någon slags ätstörning. Målet med varje dag var i stort sätt att äta så lite som möjligt och träna så mycket som möjligt. Jag var aldrig extremt illa däran (viktmässigt), men jag har definitivt inte mått bra. 

Inte förrän i höstas har jag börjat äta mer normalt - frukost, lunch, middag och mellanmål om det behövs. Jag tampas fortfarande med negativa tankar och det lockar ofta att skippa måltider, men jag har blivit extremt mycket bättre på relativt kort tid. 

Men, sedan jag började äta bättre, så har jag märkt att jag är väldigt känslig när det gäller regelbundenhet. Om det bara går någon timme längre än vanligt mellan måltiderna, eller att någon enstaka måltid inte är lika näringsrik och "bra" som vanligt, så börjar jag nästan alltid må dåligt - t.ex. hjärtklappning, känslolabilitet (börjar gråta av vad som helst), irritation, huvudvärk och nervositet. Förr kunde hela dagens matintag bestå av en banan, en macka och en yoghurt, och då kände jag aldrig något liknande. 

Jag har funderat på om det kan vara något blodsocker-relaterat, men jag vet för lite om det och vet inte riktigt hur jag ska söka mig fram till svaren. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Annons:
OlgaMaria
3/9/17, 12:12 PM
#1

Kan inte förklara det exakt men alla kroppens system kan bli mer känsliga av den stress kroppen varit med om i form av näringsbrist. När man är yngre brukar man också vara bättre på att hantera svält och sådan stress - kroppen är mer anpassningsbar. Men kroppen förlorar sin förmåga att anpassa sig både med åldern och genom utmattning. Antagligen är din kropp "rädd" för näringsbrist och reagerar fort om du inte äter regelbundet. Tycker du kan ta en multivitamin också ifall det är något du behöver mer av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
3/9/17, 12:23 PM
#2

En del av dina symptom låter som de jag hade när jag hade problem med blodsocker som gick upp och ned.

Men din kropp har också varit utsatt för svält, och det vore väl inte otroligt om den reagerade nu när den tycker att den inte fått tillräckligt med näring. Den är såklart jätterädd att det skall upprepa sig. Jag tror dock att efter tillräckligt lång tid kommer kroppen att känna sig trygg igen och inte reagera för enstaka missar.

Du har väl läst om de senaste rönen om tarmen och hjärnan, då förstår du kanske sambandet mellan mat och mående bättre.

Försök att läsa på och lära dig om bra och dåliga magbakterier. Många av dina nyttiga bakterier har blivit utrotade när du inte ätit ordentligt, men med rätt kost kan du få tillbaka dem.

OCH - ett stort grattis till dig som tagit tag i dina problem och börjat lösa dem. Du gör dig själv och din kropp en stor tjänst. Vad stark du är!

Önskar dig all lycka i fortsättningen.  🌺

Upp till toppen
Annons: