Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1031 ggr
Sobello
2017-04-04 00:45

Sluta hetsäta/ alternativ lösning?

Jag har ett litet problem. Jag har sen ungefär två år tillbaka försökt att gå ner i vikt, men alltid misslyckats med min diet. Under de senaste månaderna har jag dock försökt att ta det mer seriöst, varit mer dedicated liksom, vilket funkade, ett tag. Men jag har nyligen insett att jag har fått ett visst mönster. Jag äter strängt under veckan (känner mig smalare,nyttigare), men så kommer en dag (oftast kring helgen). Och jag äter, som aldrig förr. Jag äter allt, och äter konstant. Tills jag blir fysiskt illamående. Och så går allt min hårda jobb under veckan, till spillo.Såhär har det alltid vart men de senaste månaderna har jag märkt att det blivit värre. Och när jag väl börjar hetsäta, så tappar jag fullkomligt kontrollen över mig själv. Jag tror inte direkt att detta är en ätstörning, men det påverkar mig så otroligt och får mig att känna mig värdelös och misslyckad, varenda jävla gång. Och jag undrar bara om någon här har några tips på hur jag kan komma ur det? (Jag kan inte sluta med min diet,då jag vill gå ner i vikt)

Annons:
nypisnina
2017-04-04 01:09
#1

Jag tror att du behöver äta lite mer på veckorna så att du inte får såna matcravings till helgen. När man äter strikt så påverkas hormoner i kroppen som säger åt dig att äta, men om du tar det lite lugnare så blir det lättare. Jag har varit likadan men att leva så strikt funkar inte kom jag fram till.. Man ska inte tänka diet eller banta utan hitta en livsstil som du kan ha alltid istället, inte bara nu när du vill gå ner i vikt. Det som händer när du gör såhär är att du lär kroppen att det är diet-time, vilket gör förbränningen låg och när du sedan hetsäter så sparar kroppen på energin, plus att den är sämre på att förbränna, ju mer man håller på så, desto svårare blir det att tappa vikt.

Är det en väldigt strikt diet? Tränar du?

Sobello
2017-04-04 01:22
#2

#1 Nej, jag tränar inte. Men försöker äta en viss mängd kalorier/dag och håller mig oftast inom det antalet under veckan

Michaela-N
2017-04-04 07:38
#3

Du måste nog som #1 säger äta mer under veckan så du inte ligger på så stort underskott att det enda du kan tänka på är mat. räkna kcal. Om du ligger på ett hyfsat lagom underskott redan nu, omkring 500-700 kcal per dygn och fortfarande känner behovet av att hetsäta någon dag i veckan, prova att ta en promenad, åka till en vän, ta bussen in till stan eller vad som helst, bara du ser till att du inte är hemma den dagen. De allra flesta som har ett sånt ätarbeteende som du låter bli att visa det offentligt.

nypisnina
2017-04-04 12:22
#4

#3 Du menar att äta 500-700 kcal mindre än vad man behöver, så liksom 1300-1500 kcal per dygn va? Bara för att förtydliga. 🙂

#2 Börja promenera lite, att röra på sig hjälper en att äta rätt och det ställer ofta kroppen till rätta på så vis att man får en normal hunger då man rör på sig, när kroppen är i balans så är den duktig på att tala om vad den behöver och när kroppen inte är balans så kommer sådana hungercravings som du får, och som de flesta får. Det är kroppens sätt att tala om att den inte får tillräckligt med näring och energi.

Michaela-N
2017-04-04 22:09
#5

#4 Ja, 500-700 kcal syftar på underskottet, inte det totala dagsintaget.

Upp till toppen
Annons: