Annons:
Etikettkroppens-signaler
Läst 4741 ggr
IceTee
2017-04-14 14:36

Anorexia tillfrisknad- "extrem hunger"?

Någon av er som gått igenom det man kallar "extrem hunger" under tillfrisknandet från anorexia? Att man bara vill äta och äta och äta allt möjligt. Nyttigt som onyttigt. Läst att det är väldigt vanligt och att kroppen försöker ta igen det den förlorade under svälten för att reparera organen och musklerna igen. Grejen är att jag inte hört om någon som gått igenom det som inte har bloggar eller liknande. Känner mig extremt ensam om det och skäms verkligen för den här hungern och suget. Det hjälper inte att jag tycker att den lilla behandling jag får från mottagningen känns rätt meningslös. Ingen förklarar något för mig och det enda de säger är att jag ska äta tre gånger om dagen. Jo, tjena, det kunde jag räknat ut själv. Men ja, någon som känner igen sig i suget? För det känns så skamligt och jobbigt att jag börjat stå emot det och istället kompenserar för de dagar jag ger efter lite och äter några bitar choklad eller godis eller kakor

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[gol199]
2017-04-14 15:04
#1

du är inte ensam. Jag har själv tillfrisknat från anorexia. Känner också ett större hunger behov

Annielle
2017-04-14 15:36
#2

Känner igen det också. Man får försöka tänka på att kroppen har varit i svält och reagerar så, det normaliserar sig ju tids nog så länge man ger kroppen tillräckligt med näring i från bra mat så att den förstår att den inte längre är i riskzonen för svält.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

IceTee
2017-04-14 18:20
#3

Vad skönt att höra att det händer andra också! Tack så mycket hörni, det lugnade mig väldigt mycket att veta att jag inte är konstig och ensam!

Medarbetare på Skor iFokus

Ary
2017-05-16 22:47
#4

Har du provat med lite extra protein? Säg kvarg, proteinpulver, proteinbars eller liknande. Protein är en av de saker kroppen har tullat på vid svält och försöker ersätta. Dessutom omvandlas överskottsproteinet hjälper till att stabilisera blodsockret lite. Säger inte säkert att det hjälper men det är ju inte omöjligt. 🙂

Upp till toppen
Annons: