Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1097 ggr
shia
2018-01-16 10:55

Min kompis berättade för mig

Hej.. Vet just nu inte vad jag ska göra eller säga. Min kompis som går i min klass kom till mig nu och sa att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon har tidigare (och nu) haft/har problem med mat och har i vissa perioder svält sig själv och tränat asmycket. Grejen är den att hon aldrig "lyckats" enligt henne själv innan hon börjat äta igen. Ett tag när jag var som sjukast tipsade vi varandra om olika sidor osv och såg de som en "tävling" typ, men jag började förstå att det inte var en "lek" och att det inte var bra för ngn av oss, och jag ville inte leva med att ha dragit ned henne å peppat henne att gå ner i vikt trots jag visste vilken helvete det var. Då skolan började vart jag orolig för henne, samt för att hon skulle "skvallra" på mig så jag "skvallrade" om henne för skolsyster… vet inte riktigt vad hon berättsde för henne men hennes föräldrar vart kontaktade och i samråd mellan hennes föräldrar å ena storasyster(med anorexi som inte ville hennes syster skulle få) så drog de ner på när hon fick träna å hade mer bestämda måltider. Samtidigt som jsg kände jag svek henne då jag kunde fortsätta. Men jag dök ner i diket och ja, suicid försök osv. Fick hjälp å börja må bättre å vi började stötta varandra att må bra osv. Grejen är den att min komois förr förra v försökte ta livet av sig.(hennes föräldrar bup osv vet det. De for in till BUP osv) Men nu ska ev en tjej som gick i vår klass förut börja igen, och hon har tränat mssor å gått ner i vikt och min kompis berättade idag att hon vill sluta äta å träna mkt igen så hon kan gå ner i vikt,(för att bli smalare än henne) å att hon är rädd att näe den där tjejen kommer till klassen kommer den bli populär å att hon själv ska förnedras då hon anser sig som större. Grejen är den at jag vet inte vad jag ska säga. Hon frågade mig vad hon skulle göra. Jag förstår hennes tänk osv(varit där själv/är) men vet inte om jag ska säga som jag skulle gjort eller som en vän. För asså jag bet att om jag gjort på ett sätt så hade jag kanske varit bra nu, men samtidigt gjorde jag inte på det sättet utan jag fortsatte samma väg. Därför vet jag inte hur jag skulle gjort. I tanken skulle jag nog vilja att jag skulle bett om hjälp tidigare osb men när det väl skulle komma till sak skulle jag fortsätta. För hur det än är är det hon som bestäm över sin kropp och hon kan alltid "gå tillbaka" å svälta om hon skulle vilja. Men vill samtidigt inte dra in skolsyster då jag inte ver hur de kommer gå sen, i höstas vart det inge bättre trots jag kontakta henne…

Annons:
Niklas
2018-01-16 11:05
#1

Jag tror att du gör bäst i att prata med någon vuxen. Varken du eller hon kan få henne ur svårigheterna. Skolsyster kan vara en bra början om du har förtroende för henne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

shia
2018-01-16 14:08
#2

Fast grejen är då att hon säkert kommer skvallra om mig… Tror jag bara ska strunta i det, hon har inte skvallrat på mig för skolsyster å jah kan bara inte göra det igen… Särskilt efter idag , vi käkade hamburgare på frasses å sen for vi till skolan å kräktes upp. Båda två. Den ena stod å vakta å lyssna så det ej hördes.

Niklas
2018-01-17 13:19
#3

Det låter som det kortsiktigt ”snälla” att göra. Samtidigt förstår jag att det är en svår situation.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

shia
2018-01-19 14:00
#4

Well, behövde inte skvallraför någon lärare. på något sätt så ringde vår mentor å so lärare hem till hennes föräldrar å berätta att hon inte äter och att hennes betyg sjunker, så hennes gymkort blev hon ifråntagen. So läraren frågade henne imorse om hon vart av med gymkortet. Är bara rädd ham ringt hem till mig också men har ju ätit hela veckan osv. Och enda jag sänkt var i höstas i två ämnen till b ist för a(men höjde typ 6 st)

Upp till toppen
Annons: