Annons:
Etikettjag-behöver-råd
Läst 1211 ggr
Emgli
6/3/18, 3:50 AM

Hetsätningsstörning

Hej! Jag kan inte hejda mig. Det är oftast mot kvällen hetsätandet sätter igång och jag kan bara inte sluta. Det kliar i hela kroppen och gör mig tokig, men när jag väl börjar äta finns det inget stopp - jag fortsätter att äta tills jag är så proppmätt att jag ibland kräks. Kräkandet är inte kopplat till någon tvång, utan snarare att kroppen inte klarar mer. Jag har gjort såhär sen jag var väldigt ung, men det har såklart blivit värre i vuxen ålder när jag handlar och äter vad jag vill utan att någon lägger sig i. Det har kommit till en gräns där jag mår helt värdelöst, både i kropp och själ. Till saken hör att min ätstörning går hand i hand med min psykiska sjukdom.. Jag äter helt enkelt (tror jag) för att kväva ångest och slippa tänka mer än på att just äta. Mår så jävla illa när jag skriver det här.. precis haft en "episod" och vill bara gå och kräkas. Vet inte vad som är bäst egentligen.. vad fan gör jag med min kropp egentligen? Är det någon här som känner igen sig? Min sambo är väldigt oförstående och säger "men sluta överät då!?". Det är ju liksom inte så enkelt. Hade det varit det hade jag slutat för läääänge sedan. Har ni några tips och råd? Jag är inskriven patient på vuxenpsykiatrin, men min hetsätning har inte kommit på tapeten än.. så jag har ingen officell diagnos som har med det att göra. Ska ringa min kontaktperson på måndag och se vad hon kan göra.. För jag måste fan ta tag i det här nu. Mår piss och det känns som att jag misshandlar min kropp snarare än fyller den med livsnödvändigt bränsle :/


Annons:
Honestyisdead
6/3/18, 5:11 AM
#1

Jag hetsäter också på kvällar/ nätter. Tröstar mig med mat trots att jag vet att det ger mer ångest som jag äter ännu mer av osv. Riktigt ond cirkel. 

Är hemskt att inte kunna sluta när förnuftet vill sluta men psyket säger att maten gör dig lycklig.

Har suttit och gråtit över hur mycket jag ätit samtidigt som jag fortsätter äta.

Om man vet varför man mår dåligt är lösningen att bearbeta det.

Jag har ångest i perioder utan orsak och har haft det sedan jag var 4. Och kommer alltid ha ddt så. Jag tar oftast sömntabletter för att hinna somna innan jag hinner börja äta. 

Så du är inte ensam. Jag har dock bara mått illa, aldrig spytt.

Antar att man måste lära sig att ångest inte är farligt och går över. Att man inte måste bedöva sig med mat för att överleva. Lära sig känna igen och identifiera sina känslor så  man kan hantera dom på rätt sätt. Gråta om man är ledsen, skrika om man är arg osv istället för att ta till maten.

Tror det kan vara så. Men jag har inte lyckats. Maten är lättare att ta till och känns tryggt antar jag.

Emgli
6/3/18, 12:12 PM
#2

#1 - Det är som du säger! Förnuftet finns där, men ÄNDÅ hetsäter jag! :S Jag har bestämt mig för att föra matdagbok, ladda ner stegräknare osv för att bli motiverad att hålla mig borta från min kvällshets. Jag äter rätt mycket mediciner pga att jag har bipolär sjukdom och en av de vanligaste biverkningarna är viktuppgång. Har gått upp 15 kg på ett år, har världens sämsta kondis och har ledvärk. Är ryttare med egen häst, men det har blivit skitjobbigt att rida i och med min ökade vikt. Hetsätningen hjälper mig inte precis, tvärt om. Men ja, det är skitsvårt. Har fortfarande ont i magen efter gårdagens hets :/


Honestyisdead
6/3/18, 12:14 PM
#3

:(

Upp till toppen
Annons: