Annons:
Etikettanhörig-frågar
Läst 1166 ggr
Linnéa.pl
4/24/19, 5:18 AM

Har hon en ätstörning? Vad kan vi göra?

Hej en kompis till mig går på adhd tabletter som gör att hon typ inte kan äta, men är hon utan så kan hon äta som en galning i bland men för de mesta dagarna så äter hon knappt även om hon inte tar tabletten. Det vi alltid lyckats få i henne är hennes favo choklad men de är ju inte hälsosamt. Förut tränade hon ca 8ggr pär vecka i konståkning och hon pratade glatt om de hela tiden men nu mera hör jag inget om konståkningen och hon har inte tränat på flera månader förutom på gymmet och hemma. Men har pratat med henne om de, och hon förklarade att hon alltid har varit mullig och alltid mått dåligt av att se sig själv i spegeln. Men när hon såg hur vikten minskade så började bli nöjd och Överlycklig men går hon upp så rasar hela hennes värd och hon minskar maten ännu mer. I julas svimmade hon 2 gånger pga näringsbrist men hon lyssnar ändå inte hon lyssnar bara på vuxenPsyk! Men dom värkar ju inte bry sig om hon håller på så här. Frågade henne igår vad hon hade ätit på hela dagen då hade hon druckit ca 25ml drick yoghurt och ätit 1 macka på hela dagen.! Något måste vi kunna göra?? Snälla ge mig tips vad jag och hennes nära och kära kan göra så vi inte förlorar henne😢 Sorry om de blev rörigt men visste inte hur jag skulle kunna få de i en text. Den här texten är lika rörig som mitt huvud är pga allt de här.

Annons:
Malin.s
4/25/19, 7:08 PM
#1

Är inte så bra pä det här men kan försöka ge råd. Du kanske kan försöka ge henne nån näringsdricka med chokladsmak eller nått sånt eller kanske ta med olika mackor till henne och se om hon gillar nån och isåfall ge henne en sån varje dag. Försök hitta nått som hon gillar och få henne att äta det. Vet inte riktigt om det här men om det är nån bra idé men du kan försöka blanda i 1 exempel C-vitamin tablett i vatten och ge. Försök även se till så att hon inte tränar. Vet inte om det vart så bra eller inte men hoppas det blir bra.

[EmoGirl]
7/19/19, 11:56 PM
#2

Försök hitta saker som hon gillar att äta och uppmuntra henne. Säg typ hur fin hon är eller så. Försök att göra något med henne som hon gillar eller vara på en plats där hon känner sig trygg och uppskattad, om du har tur så tänker hon då inte på vad/hur lite hon ska äta och så. Det kanske går att äta med henne då utan att hon får ångest eller tänker på det. #1 Ge henne inte vitaminer eller andra saker eftersom det kan bli farligt i för stora mängder och eftersom hon inte äter riktigt så saknas antagligen vissa ämnen för att bryta ner till ex. vissa sorters vitaminer (framförallt i större mängder) Sedan försök typ ta kontakt med Bris eller Bup… Ätstörningar eller andra former av självskadebeteende ska aldrig underskattas också om det kanske inte är så illa/farligt än. Har själv haft en lätt ätstörning och då åt jag typ bara när mina föräldrar var med eftersom dom inte skulle märka något. Försök stötta henne så bra det går så att hon får mer självförtroende och börjar gilla sin kropp oavsett hur den ser ut. Lycka till

Atropa
12/6/19, 4:21 PM
#3

Det bästa tipset från mig är att inte satsa på kortsiktiga lösningar. En macka kommer lixom inte hjälpa över huvudtaget. Prata med varandra. Lyssna. Läs mellan raderna. Utbilda dig själv i vad en ätstörning är och hur det påverkar individen. Vill personen bli frisk? Vad finns det för behandlingsmöjligheter i din region? Sök proffessionell hjälp! Ätstörningar är en dödlig sjukdom och måste tas på fullaste allvar.

Upp till toppen
Annons: