Hur är man en bra vän i denna situation?
Jag har en kompis som haft en ätstörning så länge jag känt hen (6 år vid detta laget) och på senaste så syns det tydligt på hen att det blivit värre igen.
Min kompis har nu fyllt 18 vilket alltså innebär att hen inte behöver konsultera med sina förärades vad läkare säger och därmed håller hen detta ifrån de. Hens föräldrar vet om hens ätstörning men de gör ingenting för att hjälpa utan säger snarare fel saker (tro mig, vi vet). Detta lägger ganska mycket press på oss som hens kompisar och det börjar synas på oss som kompisgrupp. Det är så svårt att stå på sidan och se att det blir värre men att veta att det inte finns något vi kan göra för att man kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Vi vet att det bästa antagligen är att bara vara normal och finnas där när hen vill när vi är med hen så att hem känner att allt åtminstone är normalt i det sammanhanget men det börjar bli svårt att ignorera för att det är så påtagligt. Denna person har även börjat dricka alkohol för att ”numb the pain” vilket är väldigt oroande.
Jag är fullt medveten om att detta inte handlar om oss som hens kompisar men det är riktigt jobbigt för oss som grupp med tanke på att hen inte får NÅGON support alls hemifrån. Det finns fler i gruppen som har problem med ätstörningar vilket gör det ännu mer påtagligt. Personligen så har jag även OCD och jag har ett moral-problem så jag vet knappt vad jag ska säga när jag är omkring den här personen för att jag är så rädd för att säga ”fel sak”. Igen, detta handlar ju främst om att vi vill hjälpa vår vän men det börjar bli en ganska ohälsosam situation för oss alla.
Vi, som denna persons närmaste vänner, vet helt enkelt inte vad vi ska göra längre. Det är väldigt jobbigt och påtagligt att titta på när personen mår så dåligt. Det är superjobbigt och jag skriver egentligen det här för att jag/vi behöver tips eget hur vi ska hantera detta.
Tack på förhand!
Du /ni är i en otroligt svår situation. Jag vet inte riktigt om jag skall vara ärlig. Jag har aldrig haft någon i min närhet med denna problematik.
Men ätstörningen ju ett symptom på ett underliggande problem och det är det som hen måste ta tag i. Men hen måste själv vilja bli frisk. I det här läget tror jag på psykoterapi, och det kan ta lång tid.
Jag förstår att det påverkar hela gruppen väldigt mycket.
Det borde finnas en ungdomsmottagning där ni bor och någon eller några av er får helt enkelt gå dit och prata och se om de kan hitta någon lösning.
Du skriver att det är fler i gruppen som har ätstörningar, kanske kan de gå i terapi tillsammans?
Hur som helst så är det inte ert ansvar att se till att den här personen mårbra och blir frisk. Hen måste faktiskt vilja det själv. Så ha inte skuldkänslor för det gör bara saken värre.
#1 Tack för ditt svar! Hen har varit hos ungdomsmottagningen (börjar vara kanske 9 månader sedan nu) och de skickade vidare hen till läkare, psykolog och dietist. Hen fick hjälp, matschema osv men problemet är att hen inte alls följer detta, hens föräldrar vet inte om något av detta då hen är över 18 och vi kan inte göra något. Vi vet helt enkelt inte vad vi ska göra med tanke på att hen erbjudits hjälp men inte tagit den. Himla svår och jobbig situation.
Har ni sagt till personen vad ni upplever, känner och tycker? Jag tror att ärlighet och tydlighet är det allra viktigaste.
Ni kan faktiskt prata med personens föräldrar om ni tror det skulle hjälpa. Ni befinner er inte under någon lag som förbjuder er från att informera dem om att ni är oroliga för er vän och att det blivit värre igen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"