Snälla ge mig anledningar att äta
Hej jag är en 16 årig tjej med anorexia. Jag låg på sjukhus i 2 veckor i mitten av juni. Sen dess har jag ätit 6 mål om dagen… jag känner att ätstörningen börjar ta starkare och starkare grepp om mig. Jag känner att jag mår sämre mentalt nu än jag någonsin gjort även om min kropp mår mycket bättre. Därför känner jag att jag måste sluta äta för att någon ska förstå hur dåligt jag faktiskt mår. Det kanske låter konstigt men jag saknar tiden när folk var oroliga över mig. Jag har extrem saknad till tiden före jag åkte in till sjukhuset, för jag känner att jag hade det så bra då när jag kunde äta hur lite jag ville. Jag ångrar att jag åkte in till sjukhuset för annars hade jag kunnat fortsätta som jag gjorde, gått ner några kilo till innan jag åkte in. Jag känner också att jag aldrig varit ”tillräckligt” sjuk då jag bara var på sjukhuset i två veckor och bara vägrade några enstaka måltider. Jag vet inte hur länge jag kan hålla ut och fortsätta äta. Snälla hjälp mig och ge mig motivation till att äta
#0: Har du någon vuxen du kan visa det här inlägget?
// Harley
#1: jag har sagt i princip allt som står i inlägget till mina föräldrar men de säger att det finns inget att göra, bara fortsätta äta :((
#2: Åh jo, det finns fantastiskt stöd för dig att få del av! Att äta hjälper kroppen att återhämta sig och finna nya krafter men ditt inre behöver (och förtjänar!) också hjälp för att kunna slå anorexian på käften så dina tankar får en frisk och sund syn på mat, ätande och kroppsuppfattning igen.
Om du inte har någon kontakt inom sjukvården, psykiatrin eller direkt med ett team som jobbar med just ätstörningar så kan en ungdomsmottagning eller vårdcentral hjälpa dig med det.
Vill du ha hjälp med vart du ska ringa så kan vårdguiden 1177 ordna det.
Anorexian kanske säger att du kommer må bättre om du går ner i vikt igen men där har sjukdomen fel. Ingen som har en ätstörning har mått bättre fast de gått ner mer och mer i vikt. Tvärtom, de har bara mått mer skit.
Att söka och ta emot hjälp är något av det modigaste och tuffaste man kan göra. Visa de där elaka tankarna att de har fel! Det kommer vara en omställning men du kommer sen märka att du mår mycket bättre på både in- och utsidan fast du har en normalviktig kropp. Du har hela livet framför dig och låt inte sjukdomen bestämma hur du ska leva det.
// Harley
#3: Vad fint skrivet, det betyder mycket. Jag har kontakt med BUP och SCÄ för tillfället men mestadels bara för mitt fysiska mående och inte så mycket psykiskt. Jag är så glad att jag hittade denna hemsidan för det fina stödet man får här. Jag kommer läsa detta meddelande igen när tankarna kommer. Tack
#4: Vad glad jag blir att höra det! 😄
Jag har själv inte brottats med ätstörningar men en hel del psykisk ohälsa. Min bästa vän har däremot blivit helt frisk från både anorexi och bulimi så hon har berättat mycket för mig hur de sjukdomarna viskar osanna elakheter som är väldigt svåra att kämpa emot om man är ensam.
Om inte BUP eller SCÄ har fattat vinken ännu så tryck på om att du vill ha mer stöd för ditt psykiska mående i allt det här.
När du orkar kan du nog hitta mycket läsvärt här inne på Ätstörningar, sen finns det underbara människor över hela iFokus-plattformen så jag hoppas du kommer känna att iFokus är en trygg zon! 🧡
// Harley
#5: tack så jätte mycket för de fina orden. Jag ska fortsätta kämpa. Dags för måltid nr 5 nu 💪🏻
#6: Det är ju fantastiskt bra! 🥳
// Harley
#7: hej, nu har jag läst om ditt meddelande och tagit mina ångestdämpande. Idag har varit en jobbig dag. Det var vegokorv med ugnsrostade rotfrukter till middag och det skrämde mig. Pga oljan det var stekt i och såsen som var till, kalorier kalorier kalorier. Nu ska jag ta det lugnt och tänka på stallet för dit får jag inte åka om jag går ner i vikt.
#7: jag är så glad att just du hittade mitt dåliga meddelande och svarade i rättan tid för det påminde mig om vår fina chatt vi hade för nån vecka sen och att jag måste tänka så som du säger. Bli frisk, inte gå ner i vikt.
#8: Utan att ha haft problem med mat själv så kan jag verkligen förstå att såna saker är något av det svåraste att få i sig. Det låter ändå som att du lyckades äta middagen? Om ja, så jäkla bra gjort av dig! 🥳
Hade du kunnat se inne i kroppen din så skulle du se hur den jublar över att få så nyttigt bränsle!
Det låter som en suverän belöning för dig att få åka till stallet och hänga med hästarna när din återhämtning går åt rätt håll. Hästar är fantastiska djur! 🧡
#7: Tack, vad glad jag blir att du tog det så. Jag trivs så bra här på iFokus så jag dräller här så ofta jag kan. 😊 Tycker du är stark som läser och tar in vad vi skriver till dig här på forumen och inte tar den enkla vägen och vänder taggarna utåt och blir förbannad på oss tråkiga vuxna som lägger oss i.
// Harley