Scä, vikt står still, återfall
Hej hej har aldrig skrivit här men är extremt desperat just nu. Jag blev sjuk i Anorexia med ortorexi i perioder för ca 3 år sedan. Men i våras fick jag ett av de värsta återfallen någonsin, började då gå på bup men i sep fick jag komma till scä. Gick upp väldigt lite men har sedan dess stått still i princip vid samma vikt.
Följer inte matschemat, får återfall konstant, varje gång jag försöker bli frisk. Klarar inte av att säga något jag känner till min behandlare då jag inte kan prata om känslor. Går nu i 9:an och betygshetsen är enorm och det är viktigt att vara i skolan så att man får bra betyg och kan komma in på gymnasium. Nu till mitt problem pga att jag stått still och mina föräldrar har det väldigt svårt så kommer de efter jul om ingen förändring sker skicka mig till dagvården vilket är det sista jag vill! Verkar hemskt och jag kan inte missa skolan mer!!!! Men jag klarar inte av målvikten de har satt den är så hög och jag vet inte vad jag ska göra, snälla ge mig tips och råd
- Redigerat 2021-12-17 20:07 av Vetej123
Jag tycker du ska låta studierna komma i andra hand. Det viktigaste är din hälsa och att överleva. Om inte det ordnar sig är studierna ändå betydelselösa. Ge din kropp den tid och vård den behöver.
Men är inte vitsen med en behandling att prata om känslor? Är det inte dina instängda känslor som orsakar din ätstörning? Det är de du måste ta fram i ljuset och bearbeta.
Och skolan kan du alltid ta igen. Det är bättre att klara av den när du är bättre rustad och kan göra klokare val, och verkligen fokusera på studier utan att bränna ut dig. Som det låter på dig nu är du på väg åt helt fel håll
Tror du att det skulle gå bättre om du fick byta behandlare?
Ett förslag är att visa vad du skrivit här för hen så att det blir tydligt.
Det kan vara så att du måste formulera dina ord på ”papper” först innan du kan tala om dom.
Även om du har det jobbigt nu med återfall är du på väg framåt.
Håll i!
För er som inte känner till SCÄ finns denna länk.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-12-19 10:04 av Pyttelite